Finansai

Rytoj ─ galimi nemalonumai. Verslai sunerimę dėl muitinės sistemos trikdžių

Kiekvieną dieną Lietuvą pasiekia po kelias dešimtis tūkstančių mažaverčių siuntų iš Europos Sąjungai (ES) nepriklausančių valstybių ir jau nuo rytojaus – liepos 1d. kiekvieną tokią siuntą privalėsime deklaruoti. Tam Muitinės departamentas (MD) sukūrė elektroninę sistemą, tačiau šiuo metu ją testuojančių verslų teigimu, sistema veikia su trikdžiais ar net visai neveikia.

„Matome labai daug rizikų, kad tinkamai pasiruošti nebus suspėta ir dėl to pirmiausiai gali nukentėti siuntas gaunantys gyventojai“, ─ nerimauja Skubių siuntų gabentojų asociacijos (SSGA) vadovė Rasa Čėsnienė.

Jos teigimu, teoriškai siuntų gabentojai ir šalies gyventojai jau nuo rytoj turėtų naudotis elektronine siuntų deklaravimo sistema, bet šią sistemą testuojantys verslai susiduria su nuolatiniais sistemos trikdžiais, o tai neleidžia tikėtis, kad perėjimas prie naujos tvarkos bus sklandus.

Kas bus po liepos 1 d. – neaišku

„Siuntos keliaus į Lietuvą, bet jeigu sistema strigs, jų nebus galima deklaruoti ar atlikti kitų svarbių formalumų. Tai reiškia, kad gyventojai siuntų negaus, jos kaupsis sandėliuose, kurie netruks persipildyti, o siuntų pristatymo kainas ims auginti ilgo sandėliavimo sąnaudos.

Jeigu elektroninė deklaravimo sistema visai nustotų veikti, departamentas numato perėjimą prie popierinių deklaracijų pildymo, t. y. atkeliavus jūsų siuntai, mes pildysime popierinę deklaraciją, tuomet tą popierių perduosime muitinei, kuri galiausiai duomenis suves į savo sistemą ir tik tuomet kurjeris galės siuntą vežti jums.

Akivaizdu, kad procesams vykstant tokiu tempu, siuntų bus išvežiojama kur kas mažiau, negu jų atkeliaus į šalį. Tad nuo liepos 1 d. tiek siuntas gaunantys gyventojai, tiek jas gabenantys verslai žengia į labai neapibrėžtą situaciją. Dėl to norime iš anksto perspėti gyventojus ir atsiprašyti dėl būsimų nuo mūsų nepriklausančių nesklandumų“, ─ sako asociacijos vadovė.

Gyventojams, susidursiantiems su deklaravimo nesklandumais, pašnekovė rekomendavo skambinti specialia MD linija: +370 620 80593 arba +370 621 31061.

Naujai vadovybei – senos bėdos

Muitinės praktikų asociacijos (MPA) valdybos pirmininkas Jonas Sakalauskas teigia, kad dabartinė situacija susidarė dėl laiku nespręstų problemų.

„Su MD verslai – iš pradžių atskirai, po to ir bendromis jėgomis ─ pradėjo bendrauti dar prieš pusantrų metų – 2020-ųjų pradžioje. Tačiau būdavo atsitrenkiama į sieną ─ pastabos, užklausos ir raginimai bendradarbiauti liko be atsako.

Buvo matyti, kad departamentas nespės laiku pasirengti, tačiau tuomet terminas pratęstas dar 6 mėnesiams – atrodytų, tiek laiko pasiruošimams turėtų užtekti, bet net ir tada viskas judėjo labai vangiai. Tiesa, paskyrus naują MD vadovą ir įsitraukus Finansų ministerijai, procesai pajudėjo, tačiau taip atsitiko tik dabar“, ─ teigia jis.

Naujasis MD vadovas Darius Žvironas buvo paskirtas birželio 1 d. Iki tol beveik 3 metus – nuo 2018 m. liepos 8 d. – MD pastovaus vadovo neturėjo.

Trūksta bendradarbiavimo

Su siuntomis susijusių verslų atstovai iki šiol skundžiasi sudėtinga komunikacija su departamentu, jo nenoru atsižvelgti į siūlymus, leidžiančius automatizuoti procesus, mažinti biurokratinę naštą ir galutinę siuntimo kainą gyventojams.

Siuntų gabentojus ir muitinės praktikus vienijančios asociacijos ragina MD prisiimti atsakomybę dėl IT sistemos projekto vėlavimo ir trikdžių bei įvertinus veiksmus ir procesus neleidusius laiku įvykdyti įsipareigojimų, neleisti tokiems įvykiams pasikartoti ateityje.

Pranešimą paskelbė: Tomas Andriukonis, UAB „INK agency“

(Perskaityta per mėnesį: 7, iš jų šiandien: 1.)