4 iš 10-ies didelių ir vidutinių Lietuvos verslo įmonių nurodo, kad kilus teisiniams klausimams ar problemoms, jas sprendžia savo jėgomis. Kreiptis į išorinius teisės specialistus bendrovės labiausiai vengia dėl aukštos kainos – kad verslo teisės paslaugos brangios mano pusė apklausoje dalyvavusių įmonių.
Stereotipais pagrįstas įvaizdis
Daugiau nei penktadalis (21 proc.) respondentų nurodė, kad kilus teisinėms problemoms jas spręsti imasi savarankiškai, rodo teisinių paslaugų bendrovės „Fondia“ inicijuota verslo įmonių apklausa. Dar beveik tiek pat verslo atstovų tokiose situacijose kreipiasi į organizacijos viduje dirbančius teisės specialistus.
„Kreiptis į išorinius teisininkus didelė dalis verslo įmonių vengia dėl egzistuojančių stereotipų, kad visos teisinės paslaugos ir konsultacijos yra brangios. Paprašyti išskirti savybes, su kuriomis jiems asocijuojasi teisės paslaugos, absoliučiai didžiausia dalis – 50 proc. apklaustųjų – nurodė aukštą kainą. Be to, penktadalis respondentų teigia, kad dirbant su teisininkais dažnai trūksta konkrečios informacijos, kokia bus galutinė jų paslaugų kaina, tiek pat yra manančių, kad teisinių paslaugų pirkimas yra sudėtingas procesas“, – pasakoja teisinių paslaugų įmonės „Fondia“ vadovė Lietuvoje Jurgita Vaičiulionienė.
Anot jos, tyrimas rodo, kad Lietuvos verslas į išorinius teisės konsultantus vis dar žvelgia konservatyviai ir klijuoja daug etikečių. Ketvirtadalis įmonių šią sritį apibūdina kaip „tradicinę“, 22 proc. nurodo, kad ji yra „uždara“ ir menkai veikiama išorės veiksnių. Tiek pat respondentų abejoja dėl išorinių teisės paslaugų vertės – jie nurodė, kad teisininkai ne visuomet suvokia verslo poreikius.
„Teisės paslaugų sektorius ir verslo modelis pastaraisiais metais sparčiai keičiasi visame pasaulyje. Šalia tradicinių advokatų kontorų atsiranda naujos kartos teisinių paslaugų įmonės su kitokiu verslo modeliu, kainodara, darbo stiliumi. Tačiau per daugelį metų susiformavę stereotipai skatina net ir dalį didelių ar vidutinių įmonių spręsti klausimus savo jėgomis – neatsižvelgiant į tai, ar organizacijos viduje yra reikiamų kompetencijų, neįvertinant galimų rizikų, sugaištamo laiko, neigiamų emocijų. Dėl to dalis įmonių į teisininkus kreipiasi tik tuomet, kai klausimas virsta rimta problema“, – pastebi „Fondia“ vadovė.
Kreipiasi vykstant pokyčiams versle
Per pastaruosius dvejus metus išorinių verslo teisės konsultantų paslaugomis naudojosi kiek daugiau nei pusė įmonių (53 proc.). Dažniausiai verslininkus kreiptis į teisininkus paskatina pokyčiai – nauji teisės aktai, veiklos keitimas, verslo plėtra vietos rinkoje ar žengimas į užsienį, įmonių pardavimas ar sujungimas, taip pat iškilusios problemos, pvz. konfliktai su partneriais ar darbuotojais.
„Dažnai verslininkai kreipiasi į teisininkus ruošdamiesi stambesniam sandoriui. Pradėjus rengti įsigijimo dokumentus, tenka peržiūrėti ir rutininę įmonės veiklą – sutartis, įmonės atstovavimo bei vidinius dokumentus, registrus ir pan. Kartais iš pažiūros nereikšmingi formalumai gali sukelti nemažų iššūkių, nes paprastai nėra pakankamai dažnai peržiūrimi ir neatitinka naujausių reikalavimų“, – paaiškina J. Vaičiulionienė.
Apklausą „Fondia“ užsakymu 2019 m. balandžio mėn. atliko tyrimų bendrovė „Rait“. Jos metu apklausta 200 Lietuvos verslo įmonių aukščiausio lygio vadovų bei teisininkų.
Apie „Fondia“
„Fondia“ yra naujos kartos teisinių paslaugų įmonė įsteigta 2004 m. Suomijoje. Šiuo metu jos padaliniai taip pat veikia Švedijoje, Estijoje ir Lietuvoje, juose dirba virš 110 teisininkų. 2017 m. bendrovė tapo pirmąja teisinių paslaugų įmone Šiaurės ir Baltijos šalių regione, surengusia pirminį viešąjį akcijų platinimą (IPO). Pasitelkdama technologinius sprendinius, „Fondia“ veikia pagal LDaaS (Legal Deparment as a Service) modelį, kai pagal poreikius suburta teisininkų komanda atlieka visas sklandžiam įmonės darbui reikalingas teisines funkcijas – lyg vidinis teisės skyrius.
Pranešimą paskelbė: Greta Jankaitytė, UAB „Gravitas Partners”