Supratimas viešojoje erdvėje apie lietuvių verslumą pamažu keičiasi į teigiamą pusę, tačiau savo jėgomis vis dar abejoja nemaža visuomenės dalis. Ir tame nėra nieko keisto, nes verslo sėkmė priklauso nuo gerų planavimo, rinkos išmanymo ir įvairių ekonomikos procesų suvokimo įgūdžių, kurių trūkumas gresia pajamų nestabilumu ar net bankrotu. Pasak nuotolinės skolų valdymo ir registravimo platformos „www.eskolos.lt“ projekto vadovės Ritos Stakionės, bene didžiausias iššūkis verslui – vėluojantys mokėjimai, nes statistika rodo, kad net 6 iš 10 Lietuvos įmonių susiduria su nemokiais partneriais.
„Raudonos vėliavėlės“, kurių reikėtų paisyti
„Teigti, kad lietuviai ne verslūs, būtų sudėtinga, nes šiuo metu šalyje veikia apie 350 tūkst. verslo vienetų ir daugiau nei 224 tūkst. fizinių asmenų, vykdančių individualią veiklą, ir pastarųjų skaičius nuolat didėja. Tačiau yra ir kita medalio pusė: nors pastaraisiais metais bankrotų Lietuvoje mažėjo, jų skaičius vis dar yra nemenkas – pernai metais dėl vienų ar kitų priežasčių savo „stalą sudaužė“ 949 verslai.
Galima išskirti tris pagrindines priežastis, kodėl bankrutuoja verslas – tai kreditavimo prieinamumo stoka, per dideli jaunų verslų įsiskolinimai ir apyvartinių lėšų trūkumas. Ši problema ypač aktuali mažoms ir vidutinėms įmonėms, kurios ne tik dažniau susiduria su nemokiais partneriais, tačiau ir dažniau dėl pradelstų sąskaitų turi likvidumo problemų. Ką daryti, kad taip nenutiktų? Atlikti namų darbus ir stebėti „raudonas vėliavėles“, kad būtų galima laiku užbėgti problemoms už akių“, – pataria skolų išieškojimo ekspertė.
Pasak jos, galima išskirti 5 pagrindinius ženklus, kurie rodo partnerių nepatikimumą arba tai, kad pastariesiems sekasi ne itin gerai.
- Blogi atsiliepimai
Neigiami atsiliepimai iš kitų verslo partnerių ar klientų gali būti aiškus signalas, kad įmonė, su kuria norima bendradarbiauti, nėra itin patikima, todėl vienas iš pirmųjų žingsnių turėtų būti informacijos apie potencialų partnerį paieška įvairiuose šaltiniuose.
- Netvarkingos finansinės ataskaitos
„Netvarkingos ar neaiškios finansinės ataskaitos taip pat gali būti įspėjamasis ženklas. Jeigu įmonė nesugeba pateikti aiškių ir tikslių finansinių ataskaitų arba vengia jas teikti, tai gali reikšti tik viena – jai dirbančios buhalterės yra nekompetentingos arba įmonė bando nuslėpti savo finansines problemas. Ir vienu, ir kitu atveju tai nežada nieko gero, nes patikima ir aiški finansinė informacija yra pagrindas vertinant partnerio mokumą. Norėdami būti tikri, viešai prieinamomis priemonėmis patikrinkite jo kredito istoriją, įsiskolinimų dydį ir kitus svarbius finansinius rodiklius – taip galėsite įsitikinti, ar planuojate dirbti su patikimu partneriu“, – kodėl svarbu atkreipti dėmesį į viešai prieinamus finansinius duomenis, pasakoja R. Stakionė.
- Dažni pokyčiai vadovybėje
Dažni pokyčiai vadovų lygmenyje gali rodyti įmonės nestabilumą ir vidaus problemas – tai gali būti ženklas, kad yra problemų su strategija, valdymu ar netgi su finansine būkle. Ir atvirkščiai – jeigu vadovybės sudėtis yra stabili ilgą laiką, tai rodo, kad įmonė turi aiškią viziją ir mikroklimatas įmonės viduje yra teigiamas.
- Teisiniai ginčai
Prieš pasirašydami sutartį, peržiūrėkite viešai prieinamus šaltinius, ar jūsų potencialus verslo partneris neturi įsiskolinimų ar teisminių ginčų – jeigu taip, gali būti, kad įmonė turi nesumokėtų skolų arba kitų finansinių įsipareigojimų, o tai gali atsiliepti ir jūsų pinigų srautams.
- Vėluojantys mokėjimai
„Tačiau gali nutikti ir taip, kad visų anksčiau išvardintų ženklų nebuvo, pasirašėte sutartį, o po kurio laiko mokėjimai pradėjo vėluoti. Deja, dažnai tai yra pirmasis signalas, kad verslo partneris susiduria su likvidumo problemomis, todėl labai svarbu stebėti mokėjimų istoriją ir laiku reaguoti į pirmuosius tendencingo vėlavimo ženklus, kitaip jo verslo problemos gali tapti jūsiškėmis.
Jeigu vėlavimas nutinka dėl partnerio buhalterių išsiblaškymo, vienas iš būdų tai išspręsti – siųsti apmokėjimo priminimus. Pavyzdžiui, internetinėje sąskaitų apskaitos platformoje „Sąskaita123“ tokių žinučių siuntimą galima nustatyti automatiškai – kol būsite užsiėmę savo reikalais, reikiamu laiku ši sistema jūsų vardu išsiųs klientams žinutes dėl apmokėjimų. Tą patį galima padaryti ir su reguliariai pasikartojančiomis sąskaitomis“, – apie galimybes pasakoja skolų išieškojimo ekspertė.
Ką daryti, jeigu jau per vėlu?
Anot R. Stakionės, svarbu atminti, kad Lietuvoje sąskaitų apmokėjimo terminus reglamentuoja Lietuvos Respublikos civilinis kodeksas – jeigu verslo partneriai nesutarė kitaip, įprastinis sąskaitų apmokėjimo terminas yra 30 kalendorinių dienų nuo sąskaitos gavimo dienos. Žinoma, galima sutarti ir dėl kitų apmokėjimo terminų, tačiau jie turi būti aiškiai nurodyti sutartyje ar sąskaitoje faktūroje, o kiekviena pavėluota diena gali būti apmokestinama delspinigiais.
Jeigu praėjo sąskaitoje numatytas apmokėjimo terminas, o banko sąskaita nepapilnėjo, jaudintis nereikėtų, nes dauguma atvejų paaiškėja, kad kažkas pamiršo sąskaitą perduoti ar buhalterija – apmokėti. Tereikia mandagiai priminti, kad sąskaitos apmokėjimo terminas baigėsi – įprastai laiškas, skambutis ar nustatytas automatinis sąskaitų išrašymo platformos priminimas tai iškart išsprendžia.
„Tokioje situacijoje labai svarbu turėti įrodymą, kad apie skolą buvo priminta, todėl priminimus visada siųskite elektroniniu arba registruotu laišku. Jeigu apie skolą priminėte, tačiau iš skolininko nesulaukėte jokios reakcijos, ilgai nedelskite ir skolos išieškojimo procesą perduokite šios srities profesionalams, kurie tai atliks greitai ir grąžins jūsų sąžiningai uždirbtus pinigus.
Būtent todėl pradėjome bendradarbiavimą su „Sąskaita123“ – kad šios platformos paslaugomis besinaudojantys savarankiškai dirbantys žmonės ir smulkios bei vidutinės įmonės galėtų operatyviai atgauti skolas iš atsiskaityti vėluojančių klientų ar partnerių. Jeigu ateis ta diena, kai teks žengti šį trečią žingsnį, tereikės pažymėti sistemoje „raudonuojančią“ neapmokėtą sąskaitą ir skolos išieškojimo procesas pereis į mūsų teisininkų rankas.
Iš patirties galiu pasakyti, kad vidutiniškai skolų išieškojimo terminas yra apie 90 dienų – sėkmės rodiklis priklauso nuo skolos dydžio, skolininko finansinės būklės ir išieškojimo metodų, tačiau 9 atvejus iš 10 skolą verslui padedame susigrąžinti“, – kaip atgauti savo pinigus pataria www.eskolos.lt projekto vadovė R. Stakionė.
Pranešimą paskelbė: Aušra Kurtkutė-Razmuvienė, www.pranesimasspaudai.lt