Finansai

Platformos „Waze“ bendraįkūrėjas Uri Levine: jei bijai suklysti – tu jau suklydai

Navigacijos programa „Waze“ milijonams vairuotojų visame pasaulyje yra nepamainomas įrankis, atsiradęs iš paprasto klausimo – kaip padėti žmonėms išvengti spūsčių kelyje? Platformos bendrąįkūrėjas Uri Levine pasakoja, kad kiekvienos didelės idėjos ir milijoninio vienaragio startas – problema, kurią nutariama išspręsti. Spalio 9 d. Vilniuje vyksiančiame didžiausiame startuolių renginyje „Startup Fair“, kurį organizuoja Inovacijų agentūros „Startup Lithuania“, jis dalinsis, ką turėtų apsvarstyti startuoliai, svajojantys užauginti vienaragį.

U. Levine – dviejų vienaragių „Waze“ ir „Moovit“ bendraįkūrėjas, taip pat žinomas kaip technologijų antrepreneris, startuolių mentorius, knygos „Fall in Love with the Problem, Not the Solution“ autorius.

Įsimylėti problemą, ne sprendimą

Paklaustas, kokia yra sėkmingo startuolio paslaptis, U. Levine tvirtina – kiekviena didelė idėja, tad ir sėkmingas startuolis, prasideda nuo problemos, o ne sprendimo: „Turi apsižvalgyti ir aptikti problemą. Tiesa, jeigu ji rūpi tik tau ir niekiam daugiau – verčiau eiti pas psichoterapeutą, o ne kurti startuolį. Tačiau jei problema aktuali daugybei žmonių – tu gali sukurti vertę, kuri pakeis jų gyvenimus. Problema yra tarsi šiaurinė žvaigždė tavo startuolio kelionėje – būtent ji padės nepasimesti abejonėse ir rizikose.“ 

Antrepreneris priduria – žmonėms rūpi ne tai, ką darai, o tai, ką darai būtent dėl jų: „Klientas, kuriam rūpi, ką tu darai, norės, kad tau pasisektų. Tai verta nuolat prisiminti.“

Pasaulyje apstu sėkmingų, tiek kasdienes, tiek išskirtines gyvenimo situacijas įveikti padedančių sprendimų, kuriuos vysto nuo smulkaus verslo kūrėjų iki vienaragių savininkų. Tačiau skeptikams, teigiantiems, kad visoms problemoms sprendimai jau sukurti, U. Levine turi atsakymą.

„1899 m. JAV vyko Expo paroda ir tuometinis administracijos direktorius pasakė – galima uždaryti patentų biurą, nes viskas, kas galėjo būti išrasta, jau išrasta. Šiandien, 2025-aisiais, gera žinia yra ta, kad pasaulyje apstu problemų. Bloga žinia taip pat yra ta, kad pasaulyje apstu problemų. Verslo, startuolio kūrėjams, svajojantiems užauginti vienaragį, tereikia rasti tą vieną rūpimą problemą, į ją fokusuotis, ir kurti sprendimą“, – pasakoja U. Levine.

Nuo krizės prie krizės

Startuolio kūrimo kelionė, pasak U. Levine, kupina neišvengiamų nesėkmių ir krizių.

„Jei bijai klysti – jau suklydai. Kurdamas neišvengiamai klysi ir turi tai daryti greitai – tam, kad turėtum pakankamai laiko pasitaisyti, tobulinti produktą, kurti naujas jo versijas“, – tikina U. Levine.

Anot jo, pati svarbiausia šiandienos antreprenerio savybė – gebėjimas niekuomet nepasiduoti. Taip pat – pasiryžimas priimti sunkius sprendimus, lyderystė, suburianti profesionalią komandą, ir prisitaikymas prie nuolat kintančių aplinkybių.

„Aplinkybių bus įvairiausių, taip pat ir krizių. Vienos jų bus vidinės, kai pritrūkstama finansų, kitos išorinės – pandemijos, infliacija, tiekimo grandinės sutrikimai ar karai. Negali būti pasiruošęs visoms krizėms, tačiau turi būti pasiryžęs jas išgyventi ir judėti toliau“, – tikina pašnekovas.

Ilga ir brangi kelionė

Prisimindamas „Waze“ pradžią 2007 m., U. Levine sako, kad viskas prasidėjo nuo noro padėti eismo dalyviams išvengti spūsčių kelyje: „Spūstys – problema bet kurioje pasaulio šalyje, tad su komanda nuo pat pradžių žinojome, kad kuriame globalų sprendimų. Ko nežinojome – kad jis taps toks sėkmingas ir bus taip plačiai naudojamas.“

Kelias iki sėkmės ir akimirkos, kai „Waze“ už 1 mlrd. JAV dolerių nusprendė įsigyti technologijų gigantas „Google“, buvo ilgas ir nenuspėjamas.

„Pirmuosius kelerius metus balansavome tarp pakilimų ir nuosmukių, tik maždaug 2011-2012 m. pradėjome stebėti augimą. Per visą tą laiką produktą nuolatos tobulinome, ieškojome tinkamiausio formato ir rinkos. Nuo akimirkos, kai čia, Vilniuje, pradėta naudoti „Waze“ iki laiko, kai programa pradėjo išties gerai veikti, taip pat pradėjo keleri metai“, – pasakoja U. Levine. 

Startuolio kūrimas ir auginimas, produkto rinkos pasirinkimas, augimo modelio išvystymas – ilga kelionė. U. Levine kviečia pažvelgti į bet kokią itin sėkmingą kompaniją ir tai, kokią kelią ji nuėjo: „Pažvelkime į „Google“, „Facebook“, „Amazon“ – tik gana nedidelė jų vertės dalis buvo sukurta per pirmuosius dešimt metų. Tai ilgas kelias, ir be to, labai brangiai kainuojantis kelias.“

Mąstyti globaliai nuo pirmųjų dienų

Kalbėdamas apie globalų augimą ir ambicijas, U. Levine išskiria startuolius iš mažesnių šalių: „Startuoliai iš mažesnių valstybių, kad ir Baltijos šalių, nuo pirmųjų dienų supranta, kad vietinė rinka jiems per maža – jie mąsto globaliai ir todėl greitai išsiplečia į užsienį. Tuo tarpu labai didelėse ekonomikose kilę verslai dažnai per ilgai užsibūna vietinėje rinkoje – kartais pavėluodami ir prarasdami galimybes tapti pasauliniais lyderiais.“

Mąstyti ir veikti globaliai nuo pirmųjų dienų – labai svarbu, tikina „Waze“ bendraįkūrėjas. „Visi žinome, kokios konkurencingos yra JAV, Jungtinės Karalystės, Japonijos rinkos, ypač startuoliams. Patariu jiems pasižvalgyti į kiek mažesnes, bet tokias pat puikias rinkas kaip Italija, Meksija, Brazilija, Indonezija“ – sako U. Levine.

Daugiau Uri Levine patarimų – didžiausiame startuolių renginyje Lietuvoje „Startup Fair“ jau spalio 9 d., Vilniuje. Daugiau informacijos: https://www.startupfair.lt/

 

Pranešimą paskelbė: Monika Lašienė, Inovacijų agentūra, Všį

(Perskaityta per mėnesį: 1, iš jų šiandien: 1.)