Finansai

Chaosas prieš cukraus akcizo startą: verslas nežino, kaip nuo sausio pardavinėti gėrimus teisėtai

Šių metų birželio pabaigoje Seimas priėmė Akcizų įstatymo pakeitimus, pagal kuriuos nuo 2026 m. sausio 1 d. nealkoholiniai saldinti gėrimai bus apmokestinami akcizu. Tačiau likus mažiau nei keturiems mėnesiams iki naujojo mokesčio įsigaliojimo, gaiviųjų gėrimų pramonės atstovai teigia, kad verslas vis dar nežino, kaip praktiškai turės būti įgyvendintos šios prievolės.

„Praėjo daugiau nei du mėnesiai po įstatymo priėmimo, bet aiškumo, kokius procesus turėsime keisti ir kokių naujų dokumentų formų reikės laikytis, nėra. Tai reiškia, kad realiai nebėra laiko pasiruošti taip, kad galėtume veikti teisėtai ir sklandžiai nuo ateinančių kitų metų“, – sako asociacijos „Lietuvos gėrimai“ direktorė Gintė Levišauskaitė.

Verslas pabrėžia, kad didžiausia problema yra neaiškūs ir vėluojantys lydintieji teisės aktai. Nežinoma, kokia papildoma informacija turės atsirasti PVM sąskaitose-faktūrose, kokių dokumentų gamintojai ar importuotojai turės prašyti, siekdami pagrįsti akcizo tarifus. Taip pat nėra aišku, kaip turės būti deklaruojamas ir mokamas šis mokestis, ar užsakymų sistemose kainas reikės nurodyti su akcizu, ar be jo. Netgi elementarus klausimas – kada ir kaip įmonės gali registruotis, kaip akcizų mokėtojais – kol kas lieka neatsakytas. 

„Mūsų naudojamoje SAP sistemoje bet kokie dokumentų pakeitimai trunka nuo vieno iki dviejų mėnesių. Juos reikia suprogramuoti, ištestuoti ir tik tada diegti. Šiandien net nežinome, ką turime keisti. Todėl akivaizdu, kad laikas, per kurį verslas turės prisitaikyti, bus tiesiog nepraktiškai trumpas“, – sako UAB „Eckes-Granini Baltic“ marketingo direktorius Vidas Komparskas. 

G. Levišauskaitės vertinimu, pusmetis prisitaikymui yra per trumpas – naujasis mokestis Lietuvoje yra fundamentaliai naujas, o reikalingų procesų parengimas užtrunka. Todėl siūloma akcizo įsigaliojimą atidėti bent iki 2027 m. sausio 1 d. 

„Metų atidėjimas leistų tiek gamintojams ir importuotojams, tiek ir institucijoms kokybiškai pasiruošti šio sudėtingo administruoti mokesčio įvedimui ir užtikrinti sklandų jo surinkimą. Kitaip rizikuojame turėti chaotišką startą, kai nei verslas, nei valstybė nebus pasiruošę. Įstatymo įsigaliojimo terminas turi būti realistiškas, dabar jis toks nėra“, – pabrėžia asociacijos „Lietuvos gėrimai“ direktorė. 

Gaiviųjų gėrimų sektorius deklaruoja suprantantis ir palaikantis tikslą didinti Lietuvos gynybos finansavimą, tačiau pažymi, kad šis mokestis sudaro tik labai mažą dalį viso gynybos biudžeto. Jo atidėjimas esminės įtakos gynybos finansavimui neturėtų, tačiau leistų išvengti teisinės ir praktinės aklavietės, į kurią šiuo metu įsprausta visa pramonė.

Tokios rizikos nėra vien tik Lietuvos problema. Italijos patirtis rodo, kad dėl praktinių sunkumų saldintų gėrimų mokestis šalyje buvo atidėtas jau aštuonis kartus – daugiausia dėl sudėtingo administravimo ir būtinybės keisti IT bei apskaitos sistemas.

Pranešimą paskelbė: Dovilė Ibianskaitė, UAB „Bosanova”

(Perskaityta per mėnesį: 1, iš jų šiandien: 1.)