Finansai

Efektyvus atliekų tvarkymas: kaip plastiką prikelti antram gyvenimui?

Plastiko žaliavos gamybai kasmet yra sunaudojami milžiniški baigtinių išteklių resursai, o tarša kelia didžiulį pavojų aplinkai. Vienas iš veiksmų, sprendžiančių šią problemą – plastiko perdirbimas. Tačiau net ir rūšiuojant plastiką, norint jį perdirbti, dažnai susiduriama su įvairiais iššūkiais. Dėl to prekybos tinklas „Lidl“ nusprendė iki 2021 m. pabaigos atsisakyti automatinių rūšiavimo įrenginių nepastebimo ir dėl to neperdirbamo juodojo plastiko.

Pasak Rasos Didjurgytės, „Lidl Lietuva“ pirkimų departamento socialinės atsakomybės vadovės, visose prekybos tinklo parduotuvėse ir logistikos centre yra rūšiuojamos įvairių rūšių atliekos, jos yra presuojamos ir išvežamos perdirbimui. Jos teigimu, kiekviena „Lidl“ parduotuvė turi specialų kartono presą, o logistikos centras – net 5 įrenginius, skirtus skirtingoms antrinėms žaliavoms presuoti.

„Organizacijos viduje nuolat vykdome mokymus regionų vadovams bei parduotuvių darbuotojams, kaip reikėtų atsakingai rūšiuoti. Taip pat dirbdami siekiame, kad antrinė žaliavų kokybė būtų tokia, kad jas visada būtų galima perdirbti. Dėl to nuolat stebime ir skaičiuojame, kaip galėtume dar efektyviau tvarkyti atliekas. Pavyzdžiui, 2020 m. perdirbimui atidavėme apie 8800  tonų kartono ir 365 tonas plastiko“, – sako R. Didjurgytė.

Anot jos, perdirbto plastiko naudojimas mažina pirminio plastiko poreikį, taip tausojant neatsinaujinančius resursus, mažinant energijos sąnaudas ir žmogaus įtaką klimato kaitai: „Be to, perdirbdami plastiką mažiname atliekų kiekius ir panaudojame jį pačiu tvariausiu būdu – naujiems produktams gaminti, užuot deginus ar išpylus į sąvartyną. Todėl pirkėjai, įsigydami prekes iš perdirbto plastiko, prisideda prie tvaresnio vartojimo.“

Kelia ambicingus plastiko mažinimo tikslus

Specialistė pratęsia, kad nuo pat „Lidl“ veiklos starto Lietuvoje, įmonė siekia rodyti išskirtinį dėmesį aplinkos tausojimo iniciatyvoms, todėl prekybos tinklas vykdo „REset Plastic“, tarptautinės „Schwarz“ grupės plastiko strategiją.

„Ši strategija apima plastiko mažinimą, projektavimą, perdirbimą, šalinimą iš aplinkos, inovacijas ir švietimą. Taip pat turime tikslą, kad iki 2025 m. pabaigos savo prekės ženklų pakuotėms sumažinsime plastiko kiekį 20 proc. ir užtikrinsime, kad 100 proc. mūsų privačių prekės ženklų plastikinių pakuočių būtų galima perdirbti“, – teigia pašnekovė.

Iki 2021 m. pabaigos atsisakys retai perdirbamo juodojo plastiko

R. Didjurgytė pratęsia, kad „Lidl“ nuolat stengiasi užsibrėžti naujų, su tvarumu susijusių tikslų, padedančių įgyvendinti plastiko strategiją. Vienas tokių siekių – juodojo plastiko atsisakymas visuose prekybos tinklo prekių ženklų produktų įpakavimuose iki 2021 m. pabaigos.

„Dėl tam tikro jame esančio pigmento juodasis plastikas yra dažniausiai neteisingai identifikuojamas automatiniuose rūšiavimo įrenginiuose ir atsiduria neperdirbamo plastiko krūvoje. Kai kuriais atvejais, esant kitokiam pigmentui ir naudojant specialią rūšiavimo technologiją, juodasis plastikas gali būti atpažįstamas, tačiau vėliau susiduriama su kita problema – kaip atskirti tarpusavyje sumaišytas skirtingas juodojo plastiko rūšis.

Dėl šių priežasčių juodasis plastikas dažniausiai lieka neperdirbtas. Net ir perdirbus dalį tokių pakuočių, dėl juodos spalvos priemaišų perdirbto plastiko granulės būna tamsesnės, o rinkoje kaip tik auga šviesesnių plastiko granulių paklausa. Taigi norėdami skatinti žiedinę ekonomiką, siekiame atsisakyti juodojo plastiko“, – sako pašnekovė.

Juodą plastikinį įpakavimą pakeis šviesesniu

„Lidl Lietuva“ pirkimų departamento socialinės atsakomybės vadovės teigimu, juodąjį plastiką paprastai galima pakeisti kitu, nes jis dažniausiai naudojamas rinkodaros tikslais. Todėl jau nuo kitų metų juodus „Lidl“ privačių prekių ženklų produktų įpakavimus pakeis šviesesni.

„Tamsūs plastiko gaminiai gali užmaskuoti nepatraukliai atrodantį produktą pakuotės viduje, taip pat tai yra gan išskirtinė pakuotės spalva, patraukianti pirkėjų akį. Juodojo plastiko jau atsisakėme lietuviškos šviežios mėsos ir „Lidl cukrainės“ pyragų pakuotėse. Tai – dar vienas kruopščiai apgalvotas žingsnis, siekiant prisidėti prie žiedinės ekonomikos“, – teigia R. Didjurgytė.

„REset Plastic“ strategijos veiksniai

 

REduce. Stengiamės mažinti plastiko kiekius visur, kur įmanoma ir yra tvaru

REdesign. Stengiamės pakuotes kurti tokias, kad jas būtų galima perdirbti, siekiant uždarų medžiagų ciklų

REcycle. Mes renkame, rūšiuojame ir perduodame perdirbimui

REmove. Mes palaikome iniciatyvas dėl plastiko atliekų pašalinimo iš aplinkos

REsearch. Siekdami inovatyvių sprendimų, investuojame į tyrimus ir plėtrą bei šviečiame visuomenę apie perdirbimą ir išteklių taupymą

 

Pranešimą paskelbė: Eglė Girdauskaitė, UAB „Gravitas Partners“

(Perskaityta per mėnesį: 4, iš jų šiandien: 1.)