Seimas po pateikimo ėmėsi svarstyti Finansų ministerijos parengtus siūlymus nuo 2026 metų nedidinti akcizų kintamosios dalies (anglies dioksido (CO2) dedamosios) dyzeliniams degalams, kurie naudojami kaip variklių kuras ir kuriems taikomas standartinis akcizų tarifas – taip bus išvengta reikšmingo kainų padidėjimo ir prisidėta prie to, kad nebūtų didinamas dyzelino kainų skirtumas tarp Lietuvos bei kaimyninių valstybių.
Siekis laikinai stabdyti dyzelino akcizų didinimą įrašytas tarp dvidešimtosios Vyriausybės prioritetų, o pakoreguotas Akcizų įstatymo pakeitimo projektas leis tą atliepti.
„Įsiklausėme į šalies piliečių, verslo lūkesčius ir jų argumentus – siekiant išvengti reikšmingo dyzelino kainų padidėjimo nuo 2026 metų siūlome nedidinti anglies dioksido dedamosios dyzeliniams degalams. Tai leis išvengti reikšmingo dyzelino kainų augimo, o šių pakeitimų naudą pajus visi: tiek verslas, tiek visi šalies gyventojai“, – sako finansų ministras Kristupas Vaitiekūnas.
Įstatymo projekte siūloma nuo 2026 m. sausio 1 d. dyzelinui palikti šiuo metu galiojančią CO2 dedamąją – 53,6 euro už 1000 litrų produkto (vietoj Akcizų įstatyme nustatyto 104,8 euro už 1000 litrų).
Pagal Akcizų įstatymo nuostatas, dyzelinas dėl mokestinių veiksnių iš viso būtų pabrangęs apie 0,1 euro už litrą. Dėl sustabdyto CO2 dedamosios didinimo nuo 2026 m. sausio 1 d. didėtų tik pastovioji akcizų dalis, todėl dėl mokestinių veiksnių dyzelinas brangtų apie 0,04 euro už litrą.
Skaičiuojama, kad priėmus įstatymo projektą, į valstybės biudžetą 2026 metais bus gauta apie 60,6 mln. eurų pajamų mažiau, nei būtų gauta, jei nebūtų stabdomas akcizų kintamosios dalies didinimas.
Šiuo metu dyzelinui taikomas akcizų tarifas, kuris susideda iš pastoviosios dalies – 466 eurų už 1000 litrų produkto (nuo 2026 m. sausio 1 d. bus taikomas 500 eurų už 1000 litrų produkto) ir kintamosios dalies (t. y. CO2 dedamosios) – 53,6 euro už 1000 litrų produkto.
Pranešimą paskelbė: Gerda Pajedaitė, LR Finansų ministerija