Finansai

„Fintech” bendrovės – finansų sektoriaus transformacijos priešakyje

„Fintech“ pavadinimas Lietuvoje plačiai žinomas pastaruosius 10 metų. Dinamiškas ir kasmet augantis sektorius vis dažniau girdimas kaip lygiavertis partneris tradiciniams bankams. Technologijoms tobulėjant žaibišku greičiu, „fintech“ imasi lyderystės, diegiant inovacijas finansų sektoriuje. Ekspertai prognozuoja, kad šis sektorius Lietuvoje artimiausiais metais turėtų augti maždaug 5 proc., o klientų bazė gali siekti ir 30 mln. vartotojų.

„Fintech“ įmonės nėra apribotos valstybių sienomis – net jei įmonė reziduoja konkrečioje šalyje, jos klientai gali būti išsidėstę įvairiose pasaulio valstybėse. Šis sektorius kuria finansinį tarptautinį ryšį, todėl gali plėstis labai greitai ir kone bet kuriame žemyne.

Lietuva yra viena iš pirmaujančių „fintech“ centrų pasaulyje, ypač Europoje. Pagal licencijuotų „fintech“ įmonių skaičių, Lietuva užima 1-ąją vietą Europos Sąjungoje, o šalyje veikia daugiau nei 270 šios srities įmonių. Kaip teigia asociacijos „Fintech Hub LT“ vadovė Greta Ranonytė, Lietuvos „fintech“ ekosistema yra ne tik žinoma ir vertinama pasaulyje – čia gimsta produktai, keičiantys finansų sektorių ir keliantys jį į naują lygį.

„Bankus žmonės žino jau ilgą laiką, todėl natūralu, kad jiems tai siejasi su finansiniu patikimumu. Tačiau kuo toliau, tuo labiau klientai vertina ne tik patikimumą, bet ir greitį, paslaugos kainą, funkcionalumą ir prieigą. „Fintech“ įmonės dažniausiai nėra didelės, todėl gali greitai reaguoti į ekonominę situaciją ir pasiūlyti klientui naudingiausią sprendimą“, – sako G. Ranonytė.

Greitis ir lankstumas

Tai, kad „fintech“ įmonės transformuoja finansų sektorių pažymi ir elektroninių pinigų licenciją turinčios mobiliosios ir internetinės bankininkystės platformos „myTU“ vadovas Raman Korneu. Jo teigimu, įmonės, naudodamos pažangiausias technologijas, ne tik padidina saugumą, bet ir optimizuoja finansinių paslaugų veikimą bei supaprastina finansines operacijas.

„Verslui pristatėme naują produktą – „Verslo API“, padedantį įmonėms optimizuoti savo finansinius procesus ir padidinti veiklos efektyvumą, integruojant mokėjimus į  savo verslo sistemas. Pilnai automatizavus mokėjimus, verslas per API sąsają gali kurti ir pasirašyti momentinius mokėjimo nurodymus, realiu laiku gauti pranešimus apie mokėjimus, patikrinti sąskaitos likutį, gauti sąskaitos, operacijų išrašus, pranešimus apie mokėjimus į verslo sąskaitą ir kt. Taip įmonės gali pasiekti neprilygstamą verslo mokėjimų greitį bei tuo pačiu metu ženkliai sumažinti veiklos kaštus ir anksčiau pasitaikydavusias rankiniu būdu paliktas klaidas“, – sako R. Korneu.

Jis priduria, kad įprastai įmonės naudojasi keliomis banko sąskaitomis. Dėl to verslas susiduria su daugybe iššūkių, bandant integruoti ir prižiūrėti skirtingų technologijų platformas keliuose bankuose. Tai ne tik didina priežiūros išlaidas, kelia duomenų neatitikimo problemas, saugumo bei atitikties rizikas, bet ir stabdo verslo augimą.

Finansų sektorius neatsiejamos nuo didžiųjų mokėjimo sistemų vardų kaip „Visa“, „Mastercard“, „Discover“ ir kt. Šie mokėjimo sistemos operatoriai jau yra užsitarnavę vardą pasaulyje ir turi milijonus vartotojų. Elektroninių pinigų įstaigos „Monavate“ vadovė Eglė Autukaitė sako, kad neretai „fintech“ įmonės su dideliais finansų rinkos žaidėjais tampa sėkmingais partneriais.

„Esame šių žinomų mokėjimo sistemų infrastruktūrų nariai, todėl galime pasiūlyti itin spartų BIN (banko identifikavimo numerio) sukūrimą ir išleidimą. Tai yra esminis aspektas pradedant naujus kredito, debeto ar išankstinio apmokėjimo kortelių projektus. Mūsų platforma palaiko tiek fizines, tiek virtualias korteles, kurios gali būti naudojamos įvairiuose verslo modeliuose – nuo mažmeninės prekybos iki tarptautinių finansinių paslaugų. Taip pat siūlome ir ištisą kortelių programų valdymo paslaugų spektrą, įskaitant kortelių personalizavimą, pakavimo sprendimus ir skaitmenines paslaugas, tokias kaip PIN kodų generavimas. Tai leidžia įmonėms ne tik efektyviai valdyti kortelių programas, bet ir suteikti savo klientams išskirtinę patirtį, pradedant kortelės užsakymu, baigiant jos naudojimu“, – sako Eglė Autukaitė.

Pašnekovė taip pat akcentuoja saugumo svarbą finansų sektoriuje. Jos atstovaujama įmonė „Monavate“ išsiskiria integruota KYC (angl. Know Your Customer) sistema, kuri užtikrina, kad visi klientai būtų tinkamai identifikuoti ir atitiktų visus teisės aktų reikalavimus. Taip pat sistemoje įdiegti sukčiavimo prevencijos ir pinigų plovimo prevencijos (AML) įrankiai, padedantys išlaikyti aukščiausius saugumo standartus.

Vienoje platformoje esančios visos paslaugos sukuria unikalų pranašumą – galimybę teikti visiškai integruotą, saugią ir greitą mokėjimų infrastruktūrą, pritaikytą tiek smulkiems, tiek dideliems verslams. 

Kai kur lenks bankus

Ranonytė mano, kad ateityje „fintech“ bendrovės tam tikrose srityse pasiūlys daugiau paslaugų nei tradiciniai bankai. Pranašumas esą labiausiai turėtų būti pastebimas kalbant apie paslaugų efektyvumą ir technologines inovacijas.

„Fintech“ sektoriaus įmonės per labai trumpą laiką procesams optimizuoti gali pasitelkti debesų infrastruktūrą, dirbtinį intelektą ir kt. Šiose srityje matoma didelė galimybė sukurti klientams patogius ir saugius įrankius, sujungiant bankų patirtį ir „fintech“ inovacijas“, – sako G. Ranonytė.

Pranešimą paskelbė: Robertas Šapalas, Brandnomika

(Perskaityta per mėnesį: 1, iš jų šiandien: 1.)