Finansai

Kada išnyks dinozaurai?

Sparčiai vykstant pokyčiams ne kiekviena organizacija gali sugebėti išlikti. Metaforiškai organizacijas būtų galima prilyginti didiesiems dinozaurams. Tiesa yra ta, kad iki šių dienų dalis dinozaurų išgyveno, nes jie išmoko skraidyti ir virto paukščiais. O kaip bus su organizacijomis? Ar joms pavyks transformuotis ir išmokti skraidyti virtualioje erdvėje?

ORGANIZACIJOS IŠLIKIMO IŠŠŪKIAI

Prieš 64 mln. metų dėl pasikeitusios ekosistemos išnyko dinozaurai. Tiesa, mažųjų dinozaurų rūšis išmoko skraidyti ir transformavosi į paukščius, kurie išliko iki mūsų laikų.

Šiuo metu veikiančias didžiąsias organizacijas metaforiškai būtų galima prilyginti didiesiems dinozaurams. Ekonominė,  politinė ir pasaulinė aplinka smarkiai kelia grėsmę jų išlikimui. Norintiems išlikti, teks mokytis skristi – teikti paslaugas nuotoliniu būdu ar prekiauti internetinėse erdvėse. Tačiau ne visiems dinozaurams vienodai lengva pakilti: kuo sunkesnis ir didesnis, tuo sunkiau atsiplėšti nuo žemės ir ištiesti skrydžiui sparnus.

Būtent šie didieji dinozaurai ir laukia sugrįžimo į ankstesnę ekosistemą, į ankstesnes ekonomines, politines bei konkurencines sąlygas. Nepaisant to, kad viltis miršta paskutinė, mažai tikėtina, jog ankstesnioji ekosistema grįš. Vienaip ar kitaip didiesiems taip pat reikės išmokti skristi, t. y. vykdyti veiklą nuotoliniu būdu.

 Verta pridurti, kad gausybė dinozauriukų, taip ir neišmokusių pakilti skrydžiui, jau išmirė – tai mažieji verslai, kurie ilgai stovėjo uždaryti ir bankrutavo. Tikrąją išmirusiųjų statistiką matysime metų gale.

KAIP VYKSTA ORGANIZACIJOS SUSINAIKINIMAS

Niekas, – tikėtina, net žinomiausi įmonių futuristai, – negalėjo numatyti tokių ekosistemos pokyčių. Grėsmė vis dar kybo virš pačių didžiausių dinozaurų – dėl staigių permainų jie papuolė į savo pačių spąstus. Dažna patirtis rodo, kad didelės organizacijos susimažina, nes nebesuvaldo savo dydžio – dinozauras pradeda valgyti savo paties uodegą. Arba, kitais žodžiais tariant, išaugusi organizacija „valgo“ savo pačios pelną.

 O kaip „valgomas“ organizacijos pelnas? Kuo didesnė įmonė, tuo labiau linkstama matyti darbuotojų atliekamas veiklas. Dažnai mąstoma, esą jei darbuotojas atvyko į įmonę, vadinasi, jis „dirba“, nes yra matomas. Žodis „dirba“ sąmoningai rašomas kabutėse, nes visų pirma reikėtų kalbėti apie tai, jog darbuotojas turi kurti vertę, ne tik dirbti. O kaip pamatyti ir pamatuoti darbuotojų efektyvumą bei našumą, kai jie išsibarstę per nuotolį ir vykdo veiklas iš namų? Kaip pamatyti, kiek užduočių atlikta ir kokia kiekvienos užduoties savikaina?

 Štai didžiojo dinozauro spąstai – slaptasis neefektyvumas, nepamatuojamas jokiais įmonės veiklos rodikliais (KPI). Jei įmonės veiklos KPI yra eurai, tai procesų KPI – vienetai ir laikas. Štai kodėl į procesus orientuotos organizacijos, kurios mato kiekvieno darbuotojo vykdomas veiklas, gali transformuotis greitai. Ir nesvarbu, apie kokio dydžio įmonę kalba – ji mikliai susigaudo, kada prarandami pelnai ir kokius neatidėliotinus sprendimus būtina priimti, nes visi procesų KPI yra matomi ir labai aiškiai matuojami.

ORGANIZACIJOS ATEITIES TENDENCIJOS

Ir vis dėlto klausimas, kada išnyks dinozaurai, lieka neatsakytas. Tačiau gana aišku, dėl ko taip gali atsitikti.

Pagrindinės išnykimo priežastys:

  • Nėra galimybių fiziškai aptarnauti klientus, nes ne visi verslai sugeba perkelti verslą į internetines platybes;
  • Smulkiųjų verslų internetinėse svetainėse apstu algoritminių klaidų, todėl interneto paieškų vandenyse jos lieka nematomos ir nesulaukia pakankamai pirkėjų;
  • Sparčiai brangstančios žaliavos mažina gamybinių įmonių pelnus ar net generuoja nuostolį, nes nėra galimybių tokiu pat tempu kelti pagamintos produkcijos kainų;
  • Organizacijos, kurios savo veiklą nukreipia į darbuotojų funkcijas, skęsta procesų chaose ir taip naikina organizacijos pelną.

 Vis tik iki šių laikų išliko paukščiai – dinozaurų rūšis, kuri išmoko skraidyti. Galima drąsiai teigti, jog dalis organizacijų tikrai išliks. Išliks tos, kurios kiek įmanoma daugiau transformuos verslą į turimų verslo procesų KPI, kai:

  • kiekviena iššvaistyta veikla yra matoma;
  • operatyviniai sprendimai priimami minučių tikslumu;
  • matomas kiekvieno darbuotojo veiklos indėlis į generuojamą pelną;
  • sparčiai įsisavinamos atsivėrusių internetinių platybių suteikiamos galimybės.

 Ateities organizacija – tai virtuali organizacija, išmokusi pakilti ir iš paukščio skrydžio įvertinti visas palankias progas bei galimybes.

Kaip įmonę transformuoti į procesus orientuotą, galima susipažinti tinklapyje:  https://www.iprocess.lt/verta-zinoti/

Dr. Diana Satkutė yra socialinių mokslų daktarė, verslo perprojektavimo ir optimizavimo ekspertė, sukaupusi daugiau kaip 17 metų vadovaujamosios patirties. 2006 m. UAB „Samsonas“ apdovanota sertifikatu už puikų vadovavimą. Pastaruosius 9-erius metus konsultuoja įmones procesų gerinimo klausimais.

Pranešimą paskelbė: Diana Satkutė, MB Iprocess consulting
Kada išnyks dinozaurai?

(Perskaityta per mėnesį: 5, iš jų šiandien: 1.)