Didžiausia metuose išpardavimų diena – „juodasis penktadienis“ (angl. Black Friday) – jau čia pat, tačiau šiemet ji žada būti kitokia. Anot e. komercijos ekspertų, dėl pandemijos šalį vėl sukausčius karantinui, apsipirkimas fizinėse parduotuvėse pasitrauks į antrą planą ir pagrindinį vaidmenį lapkričio 27–ąją užleis e. prekybai.
Jungtinėse Amerikos Valstijose prasidėjusi „juodojo penktadienio“ tradicija išpopuliarėjo visame pasaulyje ir kasmet sutraukdavo milijonus žmonių, parduotuvėse ieškančių nukainuotų prekių. Tačiau tenka pripažinti, kad augant e. komercijos sektoriui, pirkėjai vietoje milžiniškų spūsčių parduotuvėje vis dažniau renkasi apsipirkimą internetu.
Statistika rodo, kad per pastaruosius septynerius metus JAV gyventojai internetu išleidžia beveik keturis kartus daugiau. Jei dar 2013 m. e. prekyba „juodojo penktadienio“ metu sugeneravo kiek daugiau nei 1,9 mlrd. dolerių, pernai šis skaičius siekė beveik 7,5 mlrd. dolerių. Iš viso praėjusiais metais internetu apsipirko net 93 mln. amerikiečių.
E. prekyba pasaulyje „pramuš lubas“
„Pigu.lt“ prekybos centro internete rinkodaros vadovo Ernesto Kačerausko teigimu, atsižvelgiant į pastarųjų metų tendencijas, koronaviruso pandemijos įtaką vartotojų įpročiams ir fizinių parduotuvių suvaržymus, šis „juodasis penktadienis“ e. prekybai turėtų būti rekordinis.
„2020-ieji – tikrai neeiliniai metai visam e. prekybos sektoriui. Neseniai „Google“ atlikta apklausa atskleidė, kad net 73 proc. amerikiečių šiemet „juodojo penktadienio“ metu internetu pirkti žada daugiau nei pernai. Turint mintyje, kad dėl pandemijos e. komercija itin sparčiai augo ir padaugėjo naujų vartotojų, e. prekybininkų pardavimai šiemet turėtų būti gerokai didesni nei pernai“, – sako E. Kačerauskas.
E. Kačerauskas priduria, kad daugiau ir dažniau pirkti internetu yra nusiteikę ne tik amerikiečiai, bet ir Baltijos šalių gyventojai. Tokia tendencija ryškėja jau nuo pirmojo karantino: „Pavasarį per patį piką „Pigu.lt“ fiksavome apie 80 proc. didesnius pardavimus. Pardavimai augo ir Latvijoje bei Estijoje. Jau vien ši Vienišių diena (lapkričio 11 d.) pernykštį „juodąjį penktadienį“ pralenkė visomis – tiek klientų, tiek prekių, tiek pardavėjų – apimtimis. Skaičiuojame, kad klientai trijose Baltijos šalyse tądien įsigijo apie 50 tūkst. prekių. Akivaizdu, kad artėjantis „juodasis penktadienis“ tikrai bus rekordinis. Ne mes vieni, o ir šimtai mūsų prekybos centro parduotuvių ištrauks geriausius savo pasiūlymus klientams.”
Dažniausiai įsigyja rūbus ir elektronikos prekes
Anot pašnekovo, pasaulinės „juodojo penktadienio“ tendencijos kasmet būna panašios – pirkėjai dažniausiai nori įsigyti drabužių ir batų, taip pat stengiamasi nepraleisti didelių nuolaidų stambesniems pirkiniams: elektronikos prekėms – televizoriams, kompiuteriams ar išmaniesiems įrenginiams, buitinei technikai bei baldams.
Pasak E. Kačerausko, tokie e. komercijos gigantai kaip „Amazon“ ar „AliExpress“ kasmet siūlo įvairiausių dydžių nuolaidas, o kai kurie produktai gali atpigti net 90 proc. Esą mažai ką stebina, kad „juodojo penktadienio“ metu „AliExpress“ galima rasti nuo 300 dolerių iki 20 dolerių nukainuotą laikrodį ar daugiau nei dvigubai sumažėjusias kuprinių, batų ir rūbų kainas. Na, o „Amazon“ garsėja įvairiomis elektronikos prekėmis – nuo perpus pigesnių naujausių išmaniųjų kolonėlių, „Apple“ telefonų ir ausinių iki „Macbook“ kompiuterių ar išmaniųjų apyrankių.
Ir Lietuvoje – geriausia diena pirkti
Rinkodaros ekspertas sako, kad ir Lietuvoje kaip JAV ar kitose Vakarų šalyse, „juodasis penktadienis“ turi savo tradicijas ir yra laukiamas klientų. Tai didžiausio išpardavimo diena metuose, kai gyventojai kasmet vis labiau naudojasi proga įsigyti pigesnių prekių ar apsirūpinti kalėdinėmis dovanomis. Prekybininkai paruošia maksimalias nuolaidas, siūlo pridėtinių verčių.
„Juodasis penktadienis“ tampa vis svarbesniu įvykiu Baltijos šalyse – tai parodo ir mūsų lankomumo bei užsakymų rodikliai. Pernai skaičiavome, kad per dvi savaites iki „juodojo penktadienio“ užsakymų buvo padaryta beveik penktadaliu daugiau nei 2018 m., o vien „juodojo penktadienio“ naktį ir rytą apsilankymų skaičius „Pigu.lt“ prekybos centre internete padaugėjo 50 proc., palyginti su 2018-ųjų duomenimis“, – teigia E. Kačerauskas.
Jo teigimu, pernai pirkėjai per išpardavimą rinkosi ir daugiau, ir brangesnių prekių. Vidutinis pirkėjo krepšelis viršijo 60 eurų, o jame buvo mažiausiai dvi prekės.
Tikisi rekordinio pirkėjų antplūdžio
„Šalyje įvedus antrąjį karantiną, jau galime pastebėti augančius lankytojų srautus. Pardavimų kreivė kyla sparčiau nei pavasarį, tad panašu, kad klientai įprato apsipirkti internetu, jiems aktualu saugiai ir patogiai pirkti, o tuo pačiu – pasinaudoti nuolaidomis ir iš anksto apsirūpinti dovanomis“, – pažymi E. Kačerauskas.
Savo mastais, anot E. Kačerausko, Lietuvos e. komercijoje tai turėtų būti didžiausias „juodasis penktadienis“. Jau vien bendrovės „Pigu“ valdomame prekybos centre internete savo prekes siūlo daugiau nei 600 prekybininkų, papildę kone milijoną prekių skaičiuojantį asortimentą dar daugiau nei 200 tūkst. naujų prekių.
Pranešimą paskelbė: Rasa Aleškevičiūtė, UAB „Gravitas Partners”