Komentuoja teisės firmos „Sorainen“ vyresnysis teisininkas, advokatas Mindaugas Dominykas Baniulis
Lietuvoje opcionų bumas prasidėjo dar 2020 m. – tuomet įsigaliojo mokestinės lengvatos, atleidžiančios darbuotojus, pagal opciono sutartį įgijusius bendrovės akcijų, nuo GPM (gyventojų pajamų mokesčio). Ši lengvata galioja su sąlyga, jog akcijos įgyjamos ne anksčiau kaip praėjus trejiems metams nuo opciono sutarties sudarymo.
Pirmieji aktyviai šia sritimi susidomėjo startuoliai, kuriems sunkiau sekėsi atlyginimais konkuruoti dėl kvalifikuotos darbo jėgos. Laikui bėgant mokestinis patrauklumas ir jau įgyvendintos rinkoje sėkmės istorijos opcionų programų populiarumą išplėtė ir už startuolių ekosistemos ribų.
Per šį periodą kaupėme patirtį, padėjome įvairioms bendrovėms suplanuoti ir parengti opcionų programas, o praėjus trejiems metams nuo mokesčių lengvatos įvedimo jau padedame bendrovėms ir su opcionų įgyvendinimu.
Praėję lietuviškų opcionų kelią nuo pradžių, apibendriname, kokias svarbiausias pamokas išmokome ir kokių klaidų siūlome vengti bendrovėms, norinčioms sėkmingai pritaikyti opcionų programas savo veikloje.
1. Planuodami opcionų programą, aiškiai identifikuokite jos vertę
Praktikoje vis dar susiduriame su opcionų programoms, kurios buvo parengtos pamirštant svarbiausią taisyklę: teisė įsigyti akcijas, net ir neatlygintinai, savaime nėra darbuotojui vertinga, jeigu įgytos akcijos kažkuriuo metu nepavirs pinigais darbuotojo banko sąskaitoje. Kuomet bendrovė planuoja savo opcionų programą, ji turėtų aiškiai identifikuoti, kas lems akcijų vertę, ir tik tada aplink šią vertę modeliuoti pačią programą.
Startuolių opcionai dažniausiai modeliuojami aplink naujus investicinis etapus. Kitaip tariant, planuojama, kad atsiras investuotojai, kurie sutinka tokias akcijas įsigyti. Tačiau ką daryti, jeigu startuolis per artimiausius penkerius metus neplanuoja naujo investicinio etapo ir ketina augti organiškai? Tuomet reikėtų pagalvoti, ar tikrai tokios akcijos bus patrauklios darbuotojams, ypatingai jeigu jos suteikiamos už tam tikrą mokestį. Tokiais atvejais galima svarstyti periodinius savo akcijų supirkimus iš pačių darbuotojų.
Bendrovės, kurių veikimas nėra pagristas sparčiu augimu, akcijų vertę gali kurti kasmet mokamais dividendais. Dividendai dėl mažesnės mokestinės naštos yra patrauklus instrumentas dalintis pelnu su darbuotojais.
2. Įtraukite ir edukuokite darbuotojus
Opcionas nėra savaime lengvai suprantamas instrumentas, ypatingai su juo anksčiau nesusidūrusiems darbuotojams. Prieš pasiūlydami opcionų programą, būtinai ją pristatykite darbuotojams, surenkite klausimų bei atsakymų sesiją. Turite būti tikri, jog darbuotojai yra tinkamai informuoti ir turi atsakymus į visus kylančius klausimus. Matydami, kad daugeliui darbuotojų kyla tie patys klausimai, apsvarstykite galimybę pakoreguoti opcionų programos turinį.
Svarbu, kad darbuotojai suprastų, ką reiškia opcionai ir kaip jie veikia. Bendrovė turi suteikti aiškią ir lengvai prieinamą informaciją apie tai, kaip veikia bendrovės opcionų programa, kaip opcionai suteikiami, kada jie gali būti įgyvendinti ir kokie yra su jais susiję mokesčiai bei kitos sąlygos.
Darbuotojų švietimas ir įtraukimas yra svarbus ne tik norint, kad opcionų programa būtų sėkminga, bet ir siekiant užtikrinti darbuotojų pasitenkinimą ir lojalumą. Nepakankama arba netinkama komunikacija ir mokymai apie opcionų tikslus, naudas ir veikimo principus gali sukelti darbuotojų pasipiktinimą bei skepsį.
3. Surinkite visus atsakymus apie opcionų apmokestinimą
Dabartinis opcionų apmokestinimas akcijų įgijimo momentu atleidžia darbuotojus nuo VSD (Valstybinio socialinio draudimo), PSD (Privalomojo sveikatos draudimo) įmokų bei GPM (Gyventojų pajamų mokesčio). Tačiau praktikoje pastebime, jog mokesčių administratoriaus ir bendrovių supratimas apie šias lengvatas dažnai išsiskiria. Ne viskas, kas rinkai atrodo įprasta ir normalu, mokesčių administratoriaus nuomone nusipelno mokestinės lengvatos.
Nors šių metų liepą išėjęs naujasis Valstybinės mokesčių inspekcijos komentaras apie opcionų taikymą kiek pagerino situaciją, tačiau pilkų zonų lengvatų reglamentavime vis dar labai daug ir be ekspertų konsultacijų bendrovės dažnai užlipa ant mokestinio grėblio. Bendrovės, nenorinčios atsidurti konflikte su mokesčių administratoriumi, turėtų pasikonsultuoti su kvalifikuotais ekspertais.
4. Apgalvokite, kokias teises įgyja darbuotojas, tapęs akcininku
Kai opcionas įgyvendinamas ir darbuotojas tampa akcininku, atsiranda praeityje neegzistavę santykiai tarp kitų bendrovės akcininkų, darbuotojo ir pačios bendrovės. Šių naujų santykių valdymas yra svarbus aspektas opcionų programos sėkmei užtikrinti.
Iš anksto atsakykite sau ir darbuotojams į tokius klausimus, kaip, ar darbuotojas galės balsuoti visuotiniuose akcininkų susirinkimuose? Ar darbuotojas turi teisę parduoti savo akcijas? Ar bendrovė galės priversti darbuotoją parduoti akcijas jai? Kas nutiks, jeigu darbuotojas paliks bendrovę?
Į visus šiuos klausimus bendrovei reikia atsakyti dar prieš darbuotojui tampant akcininku ir tai aprašyti akcininkų sutartyje. Priešingu atveju pradės galioti įstatymo numatytos taisyklės, kurios bendrovei gali būti netinkamos ar nepalankios.
5. Nepamirškite programos peržiūros bei tobulinimo
Bendrovėms reikėtų nepamiršti, kad opcionų tendencijos yra dinamiškos ir, laikui bėgant, gali tekti opcionų programą keisti. Prieš trejus metus matėme, kad opcionai daugiausiai buvo siūlomi tik C lygio vadovams, o dabar matome, kad opcionų galimybė jau yra suteikiama didžiajai daliai darbuotojų. Taigi, svarbu nuolat stebėti rinkos tendencijas, esamos opcionų programos efektyvumą bei būti pasiruošusiems šią programą keisti.
Pasikeitimai teisės aktuose ar mokesčių administratoriaus praktikoje taip pat gali turėti stiprią įtaką opcionų programai. Todėl būtina sekti naujausias praktikas ir į jas reaguoti. Periodinis vertinimas ir tobulinimas padės užtikrinti, kad opcionų programa išliktų naudinga ir konkurencinga motyvavimo priemone, prisidedančia prie bendrovės sėkmės ilguoju laikotarpiu.
Pranešimą paskelbė: Paula Zlatkutė, UAB „INK agency“