Pandemija palietė visas gyvenimo sritis, o su šiais pokyčiais atsirado ir poreikis keisti informacinius ženklus. Seniau popieriniais skelbimais ar ant grindų klijuojamomis juostomis žymėtą informaciją keičia stacionarūs ženklai, kuriuos verslai gali integruoti į saugumo sistemų visumą. Ekspertų teigimu, tai reikalinga, siekiant suvienodinti ženklinimą visame pasaulyje ir prisitaikyti prie ilgalaikių saugumo pokyčių.
Priemonės, užtikrinančios saugumą pastatuose
Prasidėjus pandemijai administraciniuose ir kituose viešuose pastatuose tapo būtinas socialinio atstumo ženklinimas. Atsižvelgdama į šį poreikį ir galvodama apie ilgalaikius saugumo pokyčius, energijos valdymo bendrovė „Eaton“ sukūrė nuotolinio ženklinimo simboliką, kuri informuoja žmogų apie būtinybę laikytis socialinio atstumo.
„Šioje informacinėje, LED apšviestoje lentelėje, žymimas konkrečioje šalyje rekomenduojamas socialinis atstumas. Ji kabinama viešuose pastatuose, žmogaus akių lygyje – tai yra gerai matomoje vietoje. Tokį informacinį ženklą pastatų administratoriai ar savininkai gali diegti į jau esančius evakuacijos sistemos šviestuvus ir, be didelių papildomų investicijų, užtikrinti ir sklandžią evakuacijos sistemos veiklą, ir priminti lankytojams apie saugaus atstumo laikymąsi“, – teigia „Eaton“ padalinio Lietuvoje vadovas Edmondas Daukšas.
Pasak eksperto, lankytojų bei darbuotojų saugumui užtikrinti įstaigose bei organizacijose įprasta pasitelkti keletą priemonių. Viena iš pagrindinių – tai priešgaisrinė sistema, kuri leidžia nustatyti gaisro lokalizaciją ir atlikti tolimesnius veiksmus. Su priešgaisrine sistema glaudžiai susijusios ir evakuacinės sistemos, kurios, įvykus nelaimei, padeda žmonėms saugiai pasišalinti iš pastato. Tam tikruose pastatuose reikalinga ir fizinė apsauga, kuri, nutikus įvykiui, privalo reaguoti pagal nustatytas instrukcijas ir patalpas palikti paskutinė.
Reikalingas vienodas ženklinimas
E. Daukšo teigimu, veido kaukės, kaip saugumo priemonė, daliai pasaulio buvo jau pažįstama seniai, nes tam tikrų užsienio šalių didmiesčiuose jas jau buvo įprasta dėvėti. O štai socialinis atstumas tapo naujiena visiems. To pasekmė, kad jo ženklinimas bei supratimas iki šiol šiek tiek skiriasi – ir ne tik skirtinguose pasaulio regionuose, bet ir toje pačioje šalyje.
„Socialiniam atstumui žymėti pasaulyje naudojama praktika yra tokia pat, kaip ir Lietuvoje: ant žemės klijuojamos juostos, iškabinami skelbimai, spausdinami ženklai ar informaciniai tekstai. Tokie skirtingi būdai iš dalies klaidina, nes, kiekvienąkart įėjus į naują pastatą, matomas atskiras ženklinimas ar naujas tekstas, kurį reikia perskaityti. To tarpu stacionarus ženklas yra suprantamas bet kurio pasaulio piliečio ir nereikalauja papildomos priežiūros“, – pastebi ekspertas.
Reikalinga ten, kur susidaro lankytojų eilės
Eksperto pastebėjimais, yra tam tikrų vietų, tokių kaip prekybos centrai, oro uostai, kur erdvės didelės, o sienų beveik nėra. Tokiose erdvėse ypač jaučiamas poreikis pakabinti visuotinai suprantamą ženklą. Tai taip pat reikalinga administraciniuose pastatuose, prekybos centruose prie kasų, vaistinėse, viešbučių administracijoje – visur, kur gali susidaryti lankytojų eilės.
„Matome, kad koronavirusas greitu laiku nesitrauks ir teks su juo gyventi, taigi reikės laikytis ir socialinio atstumo, ir paisyti kitų saugumo rekomendacijų. Pastarosios ilgainiui gali šiek tiek keistis, priklausomai nuo situacijos ir regionų, vis dėlto, tai rodo ilgalaikių saugumo pokyčių poreikį. Tie pokyčiai yra būtini ir kuo jie bus paprastesni ir unifikuoti, tuo bus geriau visam pasauliui“, – sako E. Daukšas.
Jo teigimu, siekiant atkreipti lankytojų dėmesį į kokį nors informacinį ženklą ar skelbimą jis pirmiausia turi būti gero matomumo zonoje. Tai reiškia, kad ženklas neturi būti palubėje, pašonėje, ant žemės ir pan. Kaip papildomi svarbūs dalykai šiuo atveju yra ženklo ar skelbimo ryškumas, jo apšvietimas, dydis ir aiški simbolika.
Pranešimą paskelbė: Laura Gabrilavičiūtė, Nova media