Finansai

Per karantiną gyventojai labiau save lepino ir gamino namie: pirko daugiau saldumynų, šviežios mėsos ir daržovių

Judėjimą apribojęs ir likti namuose privertęs karantinas paskatino gyventojus ieškoti saugesnio būdo apsipirkti. Elektroninės maisto ir kasdienių produktų parduotuvės „Barbora“ duomenys rodo, kad karantinas ne tik paskatino daugiau pirkti internetu, bet ir pakeitė pačius apsipirkimo įpročius. Pirmąjį karantino mėnesį lietuviai maistą internetu pirko dažniau, didesniais kiekiais, rinkosi įvairesnes prekes, o užsakymus dažniausiai pateikdavo vakarais arba naktimis. Panašios tendencijos pastebimos ir kaimyninėje Latvijoje bei Estijoje. Tiesa, lietuvių krepšelis karantino laikotarpiu yra didžiausias, nors iki karantino daugiau pirko estai. 

„Per karantino mėnesį mums teko prisitaikyti tiek prie išaugusių užsakymų srautų, tiek prie pasikeitusių klientų įpročių. Vertinant vieno užsakymo kelionę iki kliento, darbo daugėjo tiek prekių surinkėjams, tiek kurjeriams. Norėdami įvertinti, kokią įtaką pasikeitusios aplinkybės padarė gyventojų apsipirkimo internetu įpročiams, išanalizavome visų trijų Baltijos šalių pardavimo duomenis karantino laikotarpiu ir mėnesį iki karantino. Analizė parodė, kad karantinas visapusiškai keitė įpročius: pradedant perkamų produktų kiekiu ir įvairove ir baigiant apsipirkimo dažniu bei užsakymų pateikimo laiku. Įdomu tai, kad panašios tendencijos būdingos visoms trims Baltijos šalims“, – pastebėjimais dalijasi Andrius Mikalauskas, „Barboros“ direktorius.

Vienu pirkimu išleidžia trečdaliu daugiau

Iki karantino paskelbimo, vienas klientas vidutiniškai internetu maistą pirkdavo 2,5 karto per mėnesį. Šalyje paskelbus karantiną ir augant koronaviruso plitimo grėsmei, vienas klientas vidutiniškai per mėnesį pateikė 3 užsakymus.

„Mūsų turimi duomenys rodo, kad per karantiną augimas vyko visomis kryptimis – tiek lojalūs klientai užsakymus teikė dažniau, tiek sulaukėme daugiau naujų klientų. Dėl tokio srauto, visą pirmą karantino mėnesį buvo pilnai užsakymais užpildytos 3-4 dienos į priekį. Tačiau nuo praėjusio penktadienio patobulinome ir atnaujinome laisvų langų atidarymo sistemą, todėl dabar laisvus langus klientai gali matyti 6 dienoms į priekį. Tai leido sureguliuoti užsakymų srautus ir išspręsti iššūkius dėl didelio užimtumo“, – sako A. Mikalauskas. 

Karantino laikotarpiu didėjo ir gyventojų užsakomo krepšelio vertė. Pirmosiomis karantino savaitėmis ji buvo išaugusi kone dukart. Gyventojai pirko įprastus produktus, tačiau didesniais kiekiais. Dabar pardavimai stabilizuojasi, nors užsakymų srautas išlikęs intensyvus, vienu pirkimu klientai nebesistengia sukaupti maisto atsargų. Vertinant visą karantino laikotarpį, vidutinė krepšelio vertė Lietuvoje išaugo daugiau kaip trečdaliu – daugiausiai iš visų Baltijos šalių. Latvijoje skaičiai panašūs, o Estijoje vienu pirkimu išleidžiama suma augo mažiausiai – maždaug ketvirtadaliu. Tiesa, estai iš visų trijų Baltijos šalių gyventojų daugiausiai išleisdavo iki karantino, rodo „Barboros“ turimi duomenys.

Pirko daugiau agurkų ir saldumynų

Per karantiną pakito ir pirkėjo krepšelio turinys, lyginant su laikotarpiu iki karantino. Norėdami rečiau lankytis fizinėse parduotuvėse ar apskritai išvengti ėjimo į jas, gyventojai vienu kartu užsakinėjo įvairesnių produktų, taip pat rinkosi didesnius jų kiekius.

„Prieš pat karantiną buvo net juokaujama apie gyventojų masiškai perkamus grikius, tualetinį popierių. Tačiau mūsų pardavimų duomenys rodo, kad grikiai karantino metu tikrai nebuvo labiausiai augusi prekių kategorija. Taip, ilgo galiojimo produktų gyventojai perka kiek daugiau, tačiau labiausiai augo šviežių daržovių ir šviežios paukštienos pardavimas“, – pasakoja „Barboros“ vadovas.

Karantino laikotarpiu apsiperkančiųjų internetu pirkinių krepšeliai pasižymėjo didesne produktų įvairove ir didesniais kiekiais nei iki karantino. Kai kurių šviežių daržovių ir vištienos pardavimai išaugo dešimtį kartų, daugiau perkama ir kitų šviežių produktų. Pasak A. Mikalausko, tai galima sieti su pasikeitusiu gyvenimo ritmu – visa šeima daugiausiai laiko praleidžia namuose, todėl daugiau ir gamina.

Pardavimo duomenys taip pat parodė, kad, leisdami laiką namuose, gyventojai buvo linkę dažniau save palepinti – žymiai augo saldumynų pardavimas, taip pat įvairių užtepėlių, pagardų ir gurmaniškų užkandžių.

Tačiau kai kurių produktų per karantiną gyventojai pirko mažiau nei iki jo. Tarp šių produktų: glaistyti sūreliai, jogurtai, bulvės ir sviestas.

Kaimyninėse šalyse gyventojai karantino laikotarpiu taip pat mažiau pirko įvairių pieno produktų, bulvių ir vandens. Latvijoje labiausiai augo sveriamų sausainių (beveik 3 kartus), vynuogių ir vištų kiaušinių (po 2 kartus) pardavimas. Estijoje – šviežios maltos mėsos (beveik 7 kartus), šviesios porcijinės duonos su priedais (3 kartus) ir granatų bei šaldytų daržovių (po 2 kartus) pardavimas.

Karantinas kiek pakoregavo ir apsipirkimo laiko įpročius. Iki karantino didžiausias pristatomų užsakymų srautas būdavo vakarais, po darbo valandų. O per karantiną srautai pasiskirstė tolygiau, nes gyventojams priimti užsakymą, būnant namuose, patogu bet kuriuo metu.  

Prisitaikė ir prie pasikeitusių pirkėjų poreikių

Karantinas pakeitė ne tik gyventojų apsipirkimo įpročius, bet ir pačios elektroninės maisto ir kasdienių prekių parduotuvės darbo ritmą. Kone per naktį dešimtį kartų išaugęs užsakymų srautas paskatino imtis netradicinių sprendimų ir keisti darbo organizavimą. Be to, kad buvo priimta per 300 papildomų žmonių, karantino laikotarpiu „Barboroje“ įvesta ir naktinė pamaina. Ir dieną, ir naktį surenkami klientų užsakymai, o dienomis jie pristatomi gyventojams bekontakčiu būdu – dažniausiai, gyventojų pageidavimu, tiesiog paliekant užsakymą prie durų.

 „Karantino laikotarpiu vienas pagrindinių mūsų tikslų buvo įvykdyti kuo daugiau užsakymų, kad žmonės galėtų saugiai, neišeidami iš namų ir be kontakto apsipirkti. Todėl nuo pirmųjų dienų kartu su partnerių pagalba padidinome ir transporto priemonių skaičių, „Drive-in“ prekių atsiėmimo stotelių skaičių, taip pat visose šalies savivaldybės pristatėme naują paslaugą – „Barbora Express“. Dabar užsisakyti maisto produktus ir kasdienes prekes internetu gali ne tik didmiesčių, bet ir regionų gyventojai“, – apibendrina A. Mikalauskas.

Pranešimą paskelbė: Jurgita Gižaitė-Tulabienė, UAB Headline agency
Per karantiną gyventojai labiau save lepino ir gamino namie: pirko daugiau saldumynų, šviežios mėsos ir daržovių

(Perskaityta per mėnesį: 11, iš jų šiandien: 1.)