Finansai

Pirmasis elektros tiekėjo pasirinkimo etapas baigėsi – kas išryškėjo liberalizavus rinką?

Šiandien baigiasi pirmasis elektros tiekėjų pasirinkimo etapas. Iki gruodžio 10 dienos elektros tiekėją turėjo pasirinkti daugiausiai elektros suvartojantys gyventojai. Prasidėjus antrajam pasirinkimo etapui elektros tiekėją rinksis mažesni elektros vartotojai. Daugelis jau suskubo tą padaryti. Ekspertų teigimu, rinkos liberalizavimas atvėrė nemažai naujų galimybių vartotojams, tačiau tuo pačiu įnešė ir tam tikros sumaišties.

Iki šios dienos pasirinkti privalėjo gyventojai, suvartojantys daugiau kaip 5000 kWh elektros energijos per metus. Tiesa, nepasirinkę tiekėjo be elektros neliks – garantinį tiekimą užtikrins ESO, tačiau elektra tokiu atveju kainuos brangiau. Antrasis tiekėjų pasirinkimo etapas aktualiausias suvartojantiems 1000–5000 kWh. Toks suvartojimas būdingas vidutiniam šeimos ūkiui Lietuvoje. Antrasis etapas truks iki 2021-ųjų gruodžio 10 dienos, o trečiasis – dar metus.

Susidomėjimas elektros tiekėjais – didžiulis

Pasak kelis elektros tiekėjus po vienu stogu buriančios įmonės „Markestro“ vadovo Artūro Meškelės, žmonių susidomėjimas atsiradusia galimybe patiems rinktis elektros tiekėją – itin didelis.

„Nors dalis pirmojo etapo dalyvių šį apsisprendimą pasiliko paskutinei minutei, tiek antro, tiek trečio etapo klientų susidomėjimą jaučiame jau dabar. Pagal šio rudens rezultatus, matome, kad pusė visų sudarytų sutarčių sudaro būtent antrojo ir trečiojo etapo klientai. Dabar, kai elektros kaina yra palanki ir galima ją užsitikrinti net iki 2 metų laikotarpiui, tą padarę ir sutaupys daugiausia“, – sako A. Meškelė.

Jam antrina ir elektros tiekėjų atstovai.

„Pirmąjį etapą vertiname kaip sėkmingą, o ypač pastarąjį mėnesį. Prasidėjus gruodžiui ir terminui artėjant į pabaigą norinčių pasirašyti sutartis srautas ypatingai padidėjo. Tai leido įvertinti, kokių sprendimų reikia norint dirbti su dideliais fizinių klientų srautais ir antrajam rinkos liberalizavimo etapui pasiruoši dar geriau. Akivaizdžiai matome, kad norint aptarnauti tokį srautą klientų, turime arba plėsti savo klientų aptarnavimo padalinį, arba jų kokybiškam aptarnavimui pasitelkti partnerius“, – sako „Inregnum“ generalinė direktorė Lina Paulauskė. Pasak A. Meškėlės, pastarosios keletą savaičių daugumai ypač mažesniųjų tiekėjų iškėlė šį klausimą.

Jis priduria, jog šiuo metu per savaitę pasirašomų sutarčių su elektros tiekėjais vien per „Markestro“ skaičius perkopė tūkstantį ir toliau auga geometrine progresija, todėl įmonė didina ir klientų aptarnavimo pajėgumus. Iki rudens įmonėje dirbo 10 pardavimų ir klientų aptarnavimo vadybininkų,  dabar komandos apimtis išaugo beveik trigubai ir ketinama ją dar labiau didinti. Antrame etapui įmonė jau pasirašė sutartį su išoriniu skambučių centru, kurių vadybininkams jau veda apmokymus.

„Nuosekliai didėjant klientų srautui, atsirinkome išorinį skambučių centrą, su kuriuo galėsime augti dar sparčiau. Nuo rugsėjo pradžios padvigubinome pardavimų komandos pajėgumus, įdiegėme kokybės standartą, toliau automatizuojame procesus, kad galėtume aptarnauti kuo daugiau klientų maksimaliai efektyviai“, – pasakoja A. Meškelė. Prieš ateidami į elektros rinką, „Markestro“ 5 metus buvo nepriklausomas lyderiaujantis interneto ir televizijos paslaugų pasirinkimo tarpininkas Lietuvoje.

Išsirinkti tiekėją galima ir per savaitę, ir per 15 minučių

Pašnekovų teigimu, daugeliui žmonių elektros tiekėjo pasirinkimas iš tiesų tapo nemažu galvos skausmu.

Kodėl skiriasi kainos, iš ko susideda elektros kaina? Ar, ir jei taip, kaip keisis kaina sutarties laikotarpiu? Visi šie klausimai, pasak A. Meškelės, yra natūralūs ir kyla daugeliui žmonių, ypač tiems, kurie elektros rinka nesidomi, todėl elektros tiekėjo pasirinkimas gali atimti daug laiko.

„Daugelis žmonių nesupranta situacijos, painioja visuomeninį tiekėją su infrastruktūra ir pan. Nepaisant gausaus informacinio fono, vartotojas yra vis dar mažai informuotas. Klausantis klientų mums yra akivaizdu, kad asmeninės neutralaus žmogaus konsultacijos negali pakeisti jokie straipsniai ar reklaminės informacinės kampanijos“, – sako nepriklausomų elektros tiekimo tarpininkų įmonės atstovas.

Daug pykčio, nes kartais sulaukia ir 10 skambučių

Advokatų kontoros TRINITI JUREX partnerė, advokatė Aurelija Rutkauskaitė atkreipia dėmesį į tai, kad remiantis galiojančiu reguliavimu, šiandien elektros tiekėjai turi teisę teikti pasiūlymus visiems, kurie nenurodė, kad nenorėtų jų gauti. O tokiu būdu įtvirtinta BDAR nebūdinga taisyklė.

„Turime tokią situaciją, kuomet pritaikomas atvirkštinis BDAR principas, t. y. klientas turi išreikšti nesutikimą, kad jam tiekėjai neskambintų, kitaip jo duomenys yra perduodami. Remiantis galiojančiu reguliavimu, elektros energijos vartotojai buvo informuoti apie elektros energijos tiekimo rinkos liberalizavimą, kartu nurodant, kad ESO jų kontaktinius duomenis sutarčių sudarymo tikslais perduos visiems to pageidaujantiems elektros energijos tiekėjams, nebent vartotojas nustatytu terminu tam aktyviai prieštaraus. Taigi įstatymas čia įtvirtino BDAR nebūdingą taisyklę, kai duomenų perdavimas yra grindžiamas ne vartotojo iš anksto duotu sutikimu pasidalinti jo duomenimis, bet atvirkštiniu principu – duomenys nėra teikiami tik tuo atveju, jei vartotojas nurodo, kad jis tokiam teikimui prieštarauja“, – sako A. Rutkauskaitė.

A. Meškelė atkreipia dėmesį, kad dėl tos priežasties kai kurie vartotojai sulaukdavo skambučių iš visų 7 skirtingų tiekėjų, kartais net po kelis kartus.

„Suprantama, kad jau po antro skambučio žmogus suirzta, nes abu pasiūlymus reikia įvertinti, palyginti, skirti tam nemažai laiko. Negana to, juos ir palyginti dažnai ne taip paprasta. O ir pardavėjų keliama įtampa traukiant paklodę į savo pusę daugiau komforto vartotojui nesukuria. Mūsų vadybininkams teko ne kartą girdėti tokius komentarus iš klientų, todėl šiuo atžvilgiu esame gana dėkingoje situacijoje, nes bendraujame tik su savanoriškai konsultacijai užsiregistravusiais klientais. Matome, kad tai labai pasiteisina, nes klientai jaučia mažiau įtampos bei kalbasi noriau, mat supranta, kad gaus ne tik kelias skirtingų tiekėjų alternatyvas, bet greta gali tikėtis ir objektyvios, greitos ir paprastos konsultacijos iš tų, kurie mato visą rinką ir jos teikiamus pasiūlymus. Manau tai yra priežastis, kodėl jie noriai iš anksto registruojasi pokalbiui – tokių registracijų nuolat turime kelioms dienoms į priekį“, – pasakoja A. Meškelė.

Rinkoje įvairovės netrūksta

Įmonės vadovas pažymi, kad pradėję dirbti su didžiaisiais elektros tiekėjais, „Markestro“ toliau plečia partnerių gretas. Juos atsirenkant įmonė atidžiai vertina patikimumą, reputaciją ir pasiūlymų aktualumą klientams, todėl jos partnerių gretose yra ir mažesniųjų rinkos žaidėjų. „Inregnum“ direktorė pabrėžia, kad šiuo atveju jų, kaip mažesniųjų rinkos žaidėjų privalumas yra tas, jog būdami nedideli galime išlikti lankstūs tiek kainodaroje, tiek aptarnavimo klausimuose.

Pasak A. Meškelės, gyventojai dažnai nustemba sužinoję, kad elektros tiekėjų pasirinkimas toks gausus – šiai dienai jų net 7. „Dažniausiai žmonės žino tuos, kurie skiria daugiau dėmesio reklamai, o pakalbėję su mumis sužino ir apie kitus, mažesnius tiekėjus, kurių siūlomos sąlygos taip pat gali puikiai atitikti kliento poreikius, negana to dažnai yra lankstesnės nei rinkos gigantų. Kiekvienas tiekėjas orientuojasi į klientą su skirtingomis stiprybėmis ir vertės pasiūlymais, todėl ir kainodaros modeliai, siūlomos pridėtinės vertės, skiriasi“, – sako A. Meškelė.

Pranešimą paskelbė: Neringa Petrauskaite, We are marketing, UAB
Pirmasis elektros tiekėjo pasirinkimo etapas baigėsi – kas išryškėjo liberalizavus rinką?

(Perskaityta per mėnesį: 13, iš jų šiandien: 1.)