Giedrė Misiukonienė, „Lietuvos draudimo“ Personalo verslo partnerė
Šiuolaikinėms organizacijoms keliami nemaži lūkesčiai dėl darbuotojų gerovės ir psichologinės bei fizinės sveikatos. Tačiau kaip rodo įvairūs tyrimai, ne mažiau svarbu darbuotojams suteikti ir prasmės pojūtį. Gruodžio 5 d. minint Tarptautinę savanorių dieną, verta prisiminti, kad būtent savanorystė suteikia galimybę darbuotojams prisidėti prie prasmingos veiklos. Tai daugeliui darbuotojų yra svarbus veiksnys renkantis darbdavį.
Savanorystės ištakos siekia ne vieną šimtmetį atgal, tačiau koordinuotos savanorystės organizacijos ėmė rastis tik XX amžiuje, pavyzdžiui, Raudonasis kryžius ar Rotary. Žvelgiant į pastaruosius kelerius metus, galima pastebėti, kad savanorystė, kuri yra brandžių bendruomenių požymis, sustiprėja, kai didžiąją visuomenės dalį paliečia negandos – pavyzdžiui, COVID-19 pandemija ar karas Ukrainoje.
Vykdydami savanorišką veiklą, žmonės mokosi kurti ryšius su aplinkiniais, įgyja naujų įgūdžių, prasmingai realizuoja save. Visgi savanorystės skatinimas yra itin svarbus ir verslo organizacijose, todėl, norint būti socialiai atsakinga įmone, reikėtų atsižvelgti, kaip darbuotojai skatinami savanorystei ne tik laisvu nuo darbo metu.
Yra atlikta nemažai tyrimų siekiant išsiaiškinti, ką savanorystės iniciatyvos gali suteikti organizacijoms. 2022 m. Didžiojoje Britanijoje atliktas 50 tūkst. darbuotojų tyrimas parodė, kad savanorystėje dalyvavę darbuotojai jautėsi esantys geresnės sveikatos, nurodė didesnį įsitraukimo ir pasitenkinimo lygį, jiems buvo nustatyta mažesnė depresijos rizika. 2021 m. „Harvard business review“ paskelbė, kad remiantis įvairiomis studijomis, savanorystės programos gerina darbuotojų pritraukimą ir išlaikymą bei didina jų produktyvumą ir įsitraukimą.
„McKinsey“ atlikto tyrimo rezultatai rodo, kad vyresnio amžiaus žmonės yra sveikesni ir laimingesni, įsitraukdami į socialines veiklas. Kalbant apie jaunąją kartą, „Deloitte“ atskleidė, kad tūkstantmečio ir Z kartos darbuotojai jaučia poreikį suderinti darbo ir laisvalaikio balansą bei prisidėti prie pokyčio visuomenėje. Todėl tokie darbuotojai geriau vertina tokias įmones, kurios suteikia galimybę prisidėti prie bendruomenių gerovės savanoriaujant.
Šių tyrimų rezultatai iliustruoja, kad organizacijos turėtų suteikti galimybes darbuotojams savanoriauti, siekiant didinti jų įsitraukimą bei pasitikėjimą įmone. Ne mažiau svarbu ir tai, kad savanorystė yra įvairias darbuotojų amžiaus kategorijas vienijanti veikla.
Pavyzdžiui, „Lietuvos draudimo“ darbuotojai šiemet savanorystei skyrė beveik 6000 valandų, ir per metus padarė milžinišką šuolį. Prie tokio didelio pokyčio prisidėjo tai, kad iš esmės buvo pakeista savanorystės strategija.
Jei anksčiau buvo skatinama savanorystė tik tam tikrose srityse ir dažniausiai kalėdiniu laikotarpiu, tai šiais metais buvo išplėstas veiklų sąrašas, darbuotojai kviečiami savanoriauti ištisus metus, skatinamos komandinės iniciatyvos, tam skiriant dvi apmokamas dienas per metus.
Savanorystė visų pirma turi būti asmeninis noras padėti, tačiau organizacija gali suteikti pagalbą tai lengviau įgyvendinti. Remiantis „Lietuvos draudimo“ patirtimi darbuotojų savanorystės skatinime, verta atkreipti dėmesį į keletą dalykų.
Visų pirma, reiktų įsivardinti, kad organizacija palaiko darbuotojų savanorystę − darbuotojams svarbu žinoti, ar skatinama savanorystė tik laisvu laiku, ar organizacija skiria ir darbo laiką savanorystei.
Vertėtų įtraukti įmonės vadovus, kurie palaikytų darbuotojų iniciatyvas, bei turėti dedikuotą darbuotoją, kuris padėtų rasti organizacijas, konsultuotų darbuotojus ir palaikytų savanorystės idėją įmonės viduje.
Taip pat verta sudaryti savanorių ieškančių organizacijų sąrašą ir nuolat palaikyti su jomis ryšį. Taip bus gaunama informacija apie tai, kurioje srityje reikalingos pagalbos rankos ar vadybinė patirtis.
Šioje veikloje svarbu komunikacija, todėl patariama kviesti darbuotojus dalintis savo savanorystės istorijomis, kas ir kodėl asmeniškai svarbu savanoriaujant. Taip pat verta kviesti savanorių ieškančias organizacijas į pokalbius ar paskaitas pasidalinti istorijomis, kuo jos užsiima ir kokių savanorių ieško.
Ir galiausiai − patariama skatinti ne tik individualią, bet ir komandinę savanorystę. Tai sujungia komandas, skatina bendrumo jausmą ir kitokį komandos narių pažinimą.
Pranešimą paskelbė: Paulina Urbelytė-Kuprienė, Salve Agency