Finansai

56% Lietuvos startuolių nepajautė neigiamo pandemijos poveikio, o 19% jų teigia sulaukę palankių veiklos rezultatų COVID-19 metu

Nepaisant to, kad pandemijos laikotarpis daugeliui verslų buvo tikras iššūkis, daugiau nei pusė Lietuvos startuolių teigia nepajautę pokyčių savo versle, o dalis jų netgi COVID-19 akivaizdoje sulaukė gerokai daugiau klientų ir padidėjusių pajamų.

VšĮ „Versli Lietuva“ startuolių ekosistemos plėtros padalinio „Startup Lithuania“ užsakymu atlikta Lietuvos startuolių apklausa parodė, kad teigiamą COVID-19 poveikį pajautė net 19 proc. Lietuvos startuolių, o 37 proc. dėl pandemijos įtakos savo veiklai nepatyrė visai. Apklausos rezultatai tai pat parodė, kad teigiamą poveikį patyrę startuoliai pajautė išaugusį klientų susidomėjimą jų kuriamu produktu ar paslauga. Tai pažymi didžioji dalis startuolių (79 proc.) patyrusių teigiamą COVID-19 poveikį. Tuo pačiu, 38 proc. startuolių patyrusių teigiamą poveikį skaičiuoja ir ženklų pajamų augimą.

„Nors 44 proc. Lietuvos startuolių teigia, kad COVID-19 pandemija jų veiklą paveikė neigiamai, tačiau skaičiai rodo ką kita. Bendrai per 2020 m. pirmąjį – trečiąjį metų ketvirčius 73 proc. Lietuvos startuolių pardavimai ir apyvarta augo. Tai parodo, kad tokiu iššūkių kupinu laikotarpiu jie sugebėjo greitai adaptuotis prie situacijos ir išnaudoti krizės galimybes veiklos plėtrai. Istorija rodo, kad ankstesnių krizių metais, pasauliniu mastu, gimė daug sėkmingų verslų, todėl tikimės, kad Lietuvos startuolių tarpe ši krizė taip pat paskatins kurtis naujus „perlus“ ar net ateities vienaragius”, – teigia VšĮ „Versli Lietuva“ startuolių ekosistemos plėtros padalinio „Startup Lithuania“ vadovė Roberta Rudokienė.

Lietuvos startuoliai pandemijos metu sėkmingai augo be valstybės pagalbos ir išorinių investicijų

Galėjo pasirodyti, kad ši pandemija apsunkino gyvenimą daugeliui, tačiau rezultatai rodo, kad ne visiems ji visgi buvo tokia sunki. Nors didžioji dalis apklaustų startuolių (39 proc.) nurodė, kad jų veiklos vystymą apsunkino finansinių resursų trūkumas, tačiau galima matyti, kad iššūkiams jie buvo pasiruošę. Apklausos rezultatai atskleidė, jog pandemijos metu pusė (50 proc.) apklaustų startuolių turėjo apyvartinių lėšų pusei metų, o kita pusė ir ilgesniam laikotarpiui. Valstybės teikiamomis pagalbos verslui priemonėmis COVID-19 metu pasinaudojo tik nedidelė dalis startuolių (27 proc.), kitiems užteko peržiūrėti ir pasikoreguoti vidinius procesus. 

2020 m. startuoliai sugebėjo augti ir plėstis net ir itin aktyviai neieškodami investicijų. Apklausos rezultatai rodo, kad 46 proc. apklaustų startuolių neieškojo investicijų pandemijos metu. Tačiau kita dalis, kuri siekė pritraukti išorinių investicijų, turėjo pakankamai sėkmingus metus.

Nors 2020 m. pritrauktų investicijų suma siekia tik 25% visų 2019 m. pritrauktų investicijų, tačiau reikia pastebėti, kad tiek 2018, tiek 2019 m. investicijų sumą labiausiai išaugino išskirtiniai, didieji sandoriai, t.y., 110 mln. eurų „City Bee“ investicija 2018 m. ir 128 mln. eurų „Vinted“ investicija 2019 m. Išminusavus šiuos išskirtinius sandorius, investicijų sumos nesiskyrė drastiškai. Todėl galima matyti, kad pandemija didelės įtakos investicijų pritraukimui nepadarė. 2020 m. Lietuvos startuoliai pritraukė daugiau nei 41,6 mln. eurų investicijų.

Pandemija augimo nesustabdė

Nepaisant 2020 m. COVID-19 poveikio Lietuvos ekonomikai, startuolių veiklos rezultatai 2020 m. gerėjo, tai parodo ir „Versli Lietuva“ analitikų atlikta startuolių veiklos rezultatų analizė.

Duomenys rodo, kad per 2020 m. pirmąjį – trečiąjį metų ketvirčius Lietuvos startuolių bendri pardavimai vidaus ir užsienio rinkose augo iki 839,9 mln. eurų, o tai yra 28 proc. daugiau nei atitinkamu laikotarpiu 2019 m. Analizė taip pat rodo ir praėjusių metų Lietuvos startuolių kuriamų aukštos pridėtinės vertės prekių ir paslaugų eksporto augimą: bendra startuolių eksporto vertė siekė 564,7 mln. eurų arba 26 proc. daugiau palyginti su 2019 m. tuo pačiu laikotarpiu, o augimo tempai 2020 m. pirmąjį – trečiąjį ketvirtį bei bendrai per minėtus ketvirčius buvo spartesni nei visos Lietuvos ekonomikos.

„Startup Lithuania“ vadovė pabrėžia, kad praėjusių metų pirmąjį – trečiąjį ketvirčio laikotarpį augo ir startuolių sumokėti mokesčiai, jie išaugo apie 32 proc., lyginant su tuo pačiu praėjusių metų laikotarpiu. Taip pat, šiuo laikotarpiu 24 proc. augo ir startuolių darbuotojų skaičius bei 7 proc. kilo vidutinis darbo užmokestis.

2020 metų pabaigoje „Startup Lithuania“ užsakymu reprezentatyvią Lietuvos startuolių apklausą atliko tyrimų bendrovė „Vilmorus“. Iš viso buvo apklausti 183 Lietuvoje veiklą vykdantys startuoliai.

Pranešimą paskelbė: Jolita Mažeikienė, VšĮ „Versli Lietuva“
56% Lietuvos startuolių nepajautė neigiamo pandemijos poveikio, o 19% jų teigia sulaukę palankių veiklos rezultatų COVID-19 metu

(Perskaityta per mėnesį: 4, iš jų šiandien: 1.)