Finansai

ESO sėkmingai išbandė išmanią oro linijų patikros paslaugą, kurią nuo šiol naudos dažniau

  • Pilotinio projekto metu išmania „LiDAR“ technologija patikrinta 1000 km oro linijų 
  • ESO kasmet apžiūri apie 12 000 km vidutinės įtampos oro linijų 
  • Per porą metų išmania įranga bus nuskenuota ir apžiūrėta 8000 km oro linijų 

Bendrovės „Energijos skirstymo operatorius“ (ESO) savo tinkle prižiūri apie 40 000 km vidutinės įtampos oro linijų – tai prilygsta atstumui aplink pasaulį ties pusiauju. Siekiant užtikrinti elektros tinklo patikimumą, visos oro linijos turi būti apžiūrimos bent kas 3-4 metus. Praėjusiais metais ESO išbandė inovatyvią paslaugą – dalį oro linijų inspektavo panaudojant „LiDAR“ (angl. „Light Detection and Ranging“) technologiją. Sėkmingai išbandytą technologiją ESO ketina taikyti ir šiemet bei kitąmet, taip patikrinant apie 8000 km oro linijų.

Šią paslaugą atlikusių tiekėjų užduotis buvo surinkti ir pateikti elektros oro linijų inspektavimo duomenis naudojant lazerinio skenavimo technologiją ir įrangą. Ši technologija skenuodama paviršių iš viršaus surenka didžiulį taškų masyvą, kuris vėliau yra apdorojamas programine įranga, klasifikuojami aptikti objektai, identifikuojama augmenija ir pačios oro linijos, sukuriamas aplinkos 3D modelis. Minėtos sistemos šiuo metu yra modulinės, dėl to prie lazerinio skenavimo įrangos kartu yra naudojama fotografijos įranga, kuri leidžia užfiksuoti realų vaizdą bei įvertinti esamą infrastruktūros būklę. Paslaugos tiekėjų pasirinkimu ši technologija buvo panaudota skrendant sraigtasparniu. Tokia inovatyvi įranga jau gali būti pritaikoma ir skrendant bepilote skraidykle, tačiau tam dar reikia papildomų bandymų ir testavimų.

„1000 km oro linijų inspektavimui išbandę „LiDAR“ technologija paremtą lazerinio skenavimo paslaugą, gavome ataskaitas, iš kurių duomenų aiškiai matome augmenijos problemas ir elektros oro linijų 3D modelius, bei iš papildomos įrangos gautas fotografijas, kurios atskleidžia ir leidžia tiksliau nustatyti infrastruktūros defektus. Įvertinę gautus rezultatus, nusprendėme didinti išmanių oro linijų inspektavimo apimtis ir per šiuos bei kitus metus papildomai nuskenuoti ir nufotografuoti apie 8000 km elektros oro linijų. Tikimės, kad taip galėsime efektyvinti oro linijų defektavimą ir apžiūras bei rangovams pateikti itin tikslią informaciją“, – teigia ESO Tinklų eksploatavimo tarnybos direktorius Virgilijus Žukauskas.

ESO bendradarbiaujant su „Ignitis grupės“ inovacijų centru įgyvendintas pilotinis projektas parodė aiškią šios technologijos naudą – gauti tikslūs duomenys apie augmeniją, kuri suklasifikuota pagal aukštį, plotą ir net pažymėti konkretūs medžiai, keliantys didžiausią riziką pažeisti elektros linijas. Ši informacija daug tikslesnė nei dabar naudojamame defektavimo procese. Taip pat nuotraukose užfiksuoti defektai ir pateikti tikslūs matavimai apie pačias oro linijas – tokie duomenys suteikia galimybę palyginti ir rasti neatitikimus geografinėse sistemose, matuoti atramų pakrypimus ar linijų susikirtimus su kita infrastruktūra, t. y. keliais, kitomis linijomis, pastatais. Visa ši informacija bus perduodama ESO partneriams, valantiems trasas. Pilotinio projekto, kurį vykdė lenkų įmonė „VIMAP Sp. z o.o“, padedama lietuvių bendrovės „Aerodiagnostika“, vertė buvo 45 000 Eur. 

Elektros oro linijų patikra reikalinga siekiant aptikti defektus ir įvertinti augmeniją, kurią būtina šalinti artimiausiu metu. Taip siekiama užtikrinti tinklo patikimumą – pašalinus pavojingiausius medžius, krūmus ir rizikingiausius defektus, sumažinama tikimybė, kad elektros linijos netikėtai ir pačiu netinkamiausiu laiku bus atjungtos. 

Standartiškai ESO inspektavimo komandų inžinieriai važiuoja į paskirtas vietas ir apžiūri elektros oro linijas gyvai. Privažiavimui įprastai naudojami padidinto pravažumo automobiliai, o stebėjimui pagal poreikį pasitelkiami žiūronai. Taip kasmet apžiūrima daugiau nei 12 000 km vidutinės įtampos oro linijų, didžioji dalis jų yra 10kV įtampos tinklai. 

Tai ne pirmas kartas, kai siekiant pagreitinti ir palengvinti elektros skirstymo tinklo patikrinimus ESO pritaiko inovatyvius sprendimus. 2019 m. įmonė viena pirmųjų Europoje elektros tinklo inspektavimui išbandė bepilotes skraidykles. Pilotinio projekto metu įmonė panaudojo 5-ias bepilotes skraidykles, turinčias didelės raiškos ir šiluminę kamerą, kliūčių išvengimo sistemą. Skraidyklės buvo naudotos avarijų vietų patikrai, įvertinti elektros linijų atramų būklei, nustatyti augmenijos aplink linijas būklę ir kt.

Pranešimą paskelbė: Paulius Kalmantas, Ignitis grupė, UAB

(Perskaityta per mėnesį: 23, iš jų šiandien: 1.)