Finansai

Kaip Covid-19 pakeitė apsipirkimo internetu įpročius?

Lietuvoje ir pasaulyje COVID-19 sukeltos neužtikrintumo ir nerimo bangos paveikė vartotojų elgseną tiek fizinėse, tiek internetinėse parduotuvėse. 

Medicinos ekspertai ir valdžios atstovai rekomenduoja žmonėms dažnai plauti rankas ir neliesti veidų. To rezultatas – žaibiškai iššluotos vaistinės ir kitos įstaigos, prekiaujančios medicinos reikmenimis. Tačiau valstybėms visame pasaulyje įsivedant karantiną, o vartotojams didžiąją dienos dalį praleidžiant namuose, dėmesys krypsta į apsipirkimą internetu.

Rekordus mušantys medicinos prekių pardavimai

Adobe atliktas rinkos tyrimas atskleidė įspūdingą statistiką. Ištyrus 80-ies iš 100 didžiausių JAV mažmenininkų e-prekybos transakcijas atskleista, jog pirkinių apsaugai nuo viruso: dezinfekcinio skysčio, pirštinių, veido kaukių ir antibakterinių purškiklių pardavimai išaugo stulbinančiais 817%. Kita vertus, vartotojai suskubo apsirūpinti ne tik rekomenduojamomis apsaugomis nuo koronaviruso – vaistų nuo peršalimo, kosulio, gripo pardavimai taip pat išaugo 198%, o nuskausminamųjų – 152%. Tai rodo žmonių pasiryžimą laikytis karantino sąlygų ir reikiamais vaistais apsirūpinti iš anksto.

Tiesa, yra ir keistesnių pavyzdžių. Pasauliui pasinėrus į psichozę dėl tualetinio popieriaus trūkumo, o JAV ir Kanadoje mažmenininkams paskyrus limitus kiek vienas pirkėjas gali įsigyti šios nepakeičiamos prekės, jos pardavimai internetu išaugo net 186%. Tokių kraštutinių atvejų galima tikėtis ir daugiau.

Situacija ryški ir Lietuvoje

Akivaizdu, jog Lietuvos rinka taip pat nebuvo pasiruošusi tokiam drastiškam apsipirkimo įpročių pokyčiui. Jau dabar jaučiamas medicinos prekių ir reagentų trūkumas, o perkant maisto prekes internetu gali jų tekti palaukti savaitę ar net ilgiau. 

“Adeo Web dirbame su daugiau nei dvidešimt skirtingų Lietuvoje veikiančių verslų. Beveik visi  susiduria su sistemos apkrovomis ar iššūkiais logistikos grandinėje. Nėra abejonių, jog paklausa e-prekyboje bėgant laikui tik didės.”, – teigia Arvydas Vaitkus, “Adeo Web” rinkodaros vadovas. “Dedame visas pastangas padėti ir klientams, ir visiems, kurie kreipiasi pagalbos bent jau nemokamomis konsultacijoms. Jaučiame atsakomybę padėti Lietuvos verslui išgyventi šią krizę, tad dirbame neskaičiuodami valandų.”

“Nenuleidžiame akių nuo pasaulinių rinkų ir akylai sekame tendencijas. Įprastai jos po kurio laiko atsikartoja ir Lietuvoje, tačiau jau dabar galima teigti, jog e-prekybos augimas yra fiksuojamas kasdien, neišskiriant nei vienos vertikalės. Vieni auga drastiškai, kiti nežymiai – tačiau faktas, jog e-prekyba šiandien yra vienintelis išsigelbėjimas tiems, kas gebės teisingai išnaudoti šį pardavimų kanalą.” sakė Paulius Nagys, Adeo Web vadovas.

E-prekyba – šviesa pasaulio prekybos užtemime

Vis daugiau fizinių įstaigų uždaro savo duris mažiausiai kelioms savaitėms, o rinkos dalyviai atsigręžia į e-prekybą, kaip ne tik efektyviausią, bet daugeliu atvejų – vienintelį prekybos kanalą.

Akivaizdus to ženklas – internetinės prekybos milžinė Amazon plečia savo pajėgumus ir artimiausiu metu ketina pasamdyti papildomus 100,000 darbuotojų bei skirti papildomus 350 mln. USD valandinio atlyginimo didinimui. Labai panaši situacija regima ir Lietuvoje – e-prekybos platforma “Pigu” planuoja priimti kelias dešimtis papildomų darbuotojų, siekiant susitvarkyti su išaugusiu užsakymų srautu. 

Verslai, kurie strategiškai ir nuosekliai investavo į savo internetinės prekybos kanalus, šiandien gali greičiau ir efektyviau juos išnaudoti bei mušti visus ligšiolinius prekybos rekordus. Tiesa, ne visos kompanijos turi reikiamą resursų rezervą ir galimybę išplėsti savo e-prekybos apimtis vos spragtelėjus pirštais. 

Tačiau tenka pripažinti – iki šiol Lietuvoje vyravo požiūris, jog e-prekyba yra tik investicijų biudžeto eilutė. Force majeure sukeltos aplinkybės parodė, jog investicijos į e-prekybą yra kiekvieno verslo higiena, be kurios išgyventi gali būti sunku ar netgi neįmanoma. 

Konsultuoja nemokamai

“Mes nesam medikai ir gelbėti gyvybių negalime. Tačiau galime ir jaučiame atsakomybę gelbėti lietuvišką verslą, nes e-prekyba šiandien – vienintelis likęs pardavimų kanalas.”, – sakė Gerda Aleksandravičiūtė-Pečkaitienė, “Adeo Web” operacijų vadovė. “Dabar yra kaip niekad svarbu nepamesti racionalaus proto ir vengti karštligiškų sprendimų, nes jie gali atnešti daugiau žalos nei naudos. Mūsų žinios ir patirtis, sukaupta vystant e-komercijos projektus per pastaruosius 10 metų, gali padėti įmonėms išgyventi. Tai yra mažiausia ką galime padaryti padedant verslui suvaldyti šią krizę.”

Pranešimą paskelbė: Arvydas Vaitkus, Adeo Web, UAB
Kaip Covid-19 pakeitė apsipirkimo internetu įpročius?

(Perskaityta per mėnesį: 7, iš jų šiandien: 1.)