Finansai

Kas dešimtas paprastai meluoja

Jau daugiau kaip 10 metų saldžią lietuviško šokolado istoriją kuria „Naive“ šokolado prekių ženklo įkūrėjas  Domantas Užpalis. „Tikriausiai pernai reikėjo, bet neturime kada jubiliejų švęsti – laikai tokie neramūs, o ir užsakymų netrūksta“, – sako jis.

Šokoladas yra šokoladas

„Tokių kaip mes – nėra daug. Kuriame, gaminame smagų, rafinuotą ir visiems geras emocijas keliantį produktą. Nuo senų laikų šokoladas buvo toks labiau europietiškas, iš kartos į kartą perduodamų tradicijų, šiek tiek apgaubtas paslaptimi produktas, puoselėjamas Šveicarijoje, Belgijoje, Italijoje, Prancūzijoje. Nors į Lietuvą šokolado gamyba atkeliavo dar 1886 metais, tačiau tokių gilių šimtamečio kulinarinio paveldo šokolado gaminimo puoselėjamų tradicijų nėra daug. Galbūt fabrikas „Rūta“ išlaikė tokias, yra ko pasimokyti iš visą gyvenimą tam paskyrusių savo srities specialistų. Mes su savo dešimtmete patirtimi šalia atrodome šiek tiek juokingai,“ – sako  D. Užpalis.

Visi mėgsta šokoladą, ne veltui sakoma „devyni iš dešimties mėgsta šokoladą, o tas dešimtas paprastai meluoja“. Na, o tie nemeluojantys gali prisiminti Leslie Moke Murray, rašiusią, jog „žmonija skirstoma į dvi dalis – į tą, kuri mėgsta šokoladą ir į bedievius komunistus“.

Labai įvairūs žmonės ragauja Užpalio produkciją. Kaip sako šeimininkas, šokoladas linksmas, sakyčiau, pasąmonę veikiantis gaminys. Čia kaip kavos kvapas iš ryto – gali neigti kavą,  bet negali paneigti, kad ji kvepia.

Orientuojamės ne į masinę, o daugiau į nišinę, aukštos kokybės produkciją. Tai  lemia ir tokį organišką augimo poreikį. Neįmanoma paketurgubinti augimo tempų, tai nėra industrinė pramonės šaka. Kažkada  gamybą sumažinau nuo 30 tonų per metus iki penkių. Pagal vadovėlius, tai jau praktiškai reikštų bankrotą. Bet nieko panašaus! Kantriai dirbame, eksperimentuojame, siekiame kokybės ir jau turime atpažįstamą prekės ženklą.

Pripažinimas

„Šiandien jau esame gavę daugiau kaip dvidešimties apdovanojimų iš viso pasaulio. Didžiuojamės, kad daugiausia dėmesio sulaukia mūsų šokoladai su lietuviškos virtuvės prieskoniais,“ – sako skanios manufaktūros įkūrėjas. „Chocolate Naive“ buvo įtraukti į geriausių Europoje šokolado technologų penketuką. Lietuvoje gaminami šokoladai apdovanoti taip vadinamuose šokolado „Oskaruose“ – konkurse „International Chocolate Awards“. Lietuvišką šokoladą jau įvertino ir tokie prestižiniai prekybos centrai kaip „Selfridges”, „Harvey Nichols”, „Fenwick”, „La Grande Epicerie de Paris“, „KaDeWe“, „Found MUJI“ ar „Dean & DeLuca“. Šiuo metu „Chocolate Naive“ savo gaminius eksportuoja į dvidešimt penkias pasaulio šalis“, – pasakoja D. Užpalis.

Pasak jo, lietuviškas gaminys savo vietą atrado net ir tokiose „keistose“ rinkose kaip Mongolija, Kinija, Singapūras. „Mūsų rinka yra visas pasaulis, bet pagrindinės JAV ir Japonija. Sustojo planai plėstis Kinijoje. Šiek tiek šokolado parduodame ir Lietuvoje. Lietuvoje mūsų šokoladu prekiauja nedidelės nišinės, ekologiškos produkcijos parduotuvėlės,“ – patirtimi dalinasi D. Užpalis.

Skani nauda

Kaip rašė Č. Dikensas knygoje „Pikviko klubo užrašai“,  „Yra šokoladas yra pusryčiai. Nėra šokolado – nėra pusryčių“. Šokoladas yra lengvas stimuliantas, kaip kava su kofeinu, arbata su teofilinu ir kakava su teobrominu, todėl suprantama, kodėl žmogaus rankos tiesiasi link jo. Kakavoje yra ir daugiau medžiagų – magnio, endokanabinoidų, fitostimuliantų, raminančiai veikiančių opiatų receptorius, todėl kakava dažnai geriama vakare. Ji stimuliuojančiai veikia centrinę nervų sistemą. Esama daugybės įrodymų, kad kakava gali būti itin naudinga apsisaugant nuo širdies ir kraujagyslių ligų. Dėl kraujotakos palaikymo savybių juodasis šokoladas gerina ir smegenų veiklą. Specialistai teigia, kad juodasis kartusis šokoladas mažina ir odos vėžio riziką.

Saldumynų nemėgsta

„Aš pats saldumynų nelabai mėgstu, o ir šokolado nepriskiriu saldumynų kategorijai, jo saldumas suteikia gaivumo, bet jis yra tik techninis atributas ir nėra esminė jo savybė, daug svarbesnė yra kakava, atskleidžianti visą skoninę gaminio paletę. Kartumas taip pat nėra geras ženklas“, – sako šokolado ekspertas.

Šokoladas – kaip gyvenimas, labai subalansuotas daiktas, turintis savyje ir „In“ ir „Jang“, ir kartumo ir saldumo. Įdomu tai, kad nuo senų laikų šokoladas nebuvo vartojamas kaip kieta plytelė, du tūkstančius metų – majų, actekų – laikais jis buvo geriamas kaip kakavos gėrimas ir tik tuo industriniu laikotarpiu buvo sugalvota, kaip pagaminti kietą plytelę. Kakava – genetiškai labai senas, pirmapradis augalas, tyrinėtojai iškasenose randa net trijų tūkstančių metų senumo cheminių kakavos liekanų. Seniau grynos pupelės buvo trinamos su medumi žiedais, kukurūzų miltais ir buvo vartojamos kaip stimuliuojantis, netgi ezoterinis gėrimas. Senosiose Lotynų Amerikos civilizacijose kakavos pupelės buvo kultūros, ekonomikos dalis, jos buvo naudojamos ir kaip pinigai.

„Kažkur džiunglėse dar ir dabar įmanoma rasti egzotinių laukinės kakavos rūšių. Prisiklausiau mistinių istorijų, kaip žmonės plaukia Amazonės kanalais, aptinka medį, aplipusį nematytos formos vaisiais.

Keliaudamas ten sutikau ir Lietuvos atstovų. Vieni iš jų – garsiųjų Pacų šeimos palikuonys Salvadore Alfredas ir Marija Pacai. Jie turi ten savo kavos plantacijas, buvo ne kartą atvykę į Lietuvą. Plačiai žinoma  kava „Pacas de Pacas“ jau atkeliavo ir Lietuvon. Mes kartu su jais gaminame vieną šokoladą“,  – pasakoja D. Užpalis.

Savame kieme pranašu nebūsi

„Jeigu kalbėti apie savo Premium šokolado sritį, tai dirbantys šioje srityje, kas bent kiek išmano šokoladą, mus kaip savo krašto ambasadorius, Lietuvos šokolado konkistadorus, savotiškus „crazy lithuanians“ jau žino visi. Atrodo, kad ir dabar esame labiau žinomi pasaulyje, nei Lietuvoje“, – šypsosi pašnekovas.

Pasak Domanto, įmonės pardavimų imtis didesnė užsienyje nei čia: „Stengiamės dalyvauti įvairiausiose tarptautinėse parodose. Jų sėkmė ir nauda dažnai nėra ta piniginė išraiška, svarbiausia – prekės ženklo, šalies, kokybiško gaminio, bendro įvaizdžio, garsinimas. Tik kartais sunku tą Lietuvos įvaizdį svetur, tarkim, Švedijoje, pataisyti, nes ten mes dažnai vis dar atrodome kaip banditų šalis. Esu netgi sulaukęs pasiūlymo ant pakuočių rašyti, jog pagaminta ne Lietuvoje, o Europos Sąjungoje. Pasipiktinau: tai prieštarautų visai mūsų filosofijai, nes bandome kurti lietuvišką šokoladą, lietuvišką kulinarinę istoriją šokolado gaminiais

Kartais mums dar labai trūksta to savo tikro mums savito produkto, kartais ir profesionalaus požiūrio. Dirbame šalies įvaizdžiui, aišku, norėtųsi, jog valstybė pati to rimčiau imtųsi“.

ES parama padeda

Eksportą lietuviško šokolado kūrėjai plėtoja pasinaudodami Lietuvos verslo paramos agentūros (LVPA) administruojama Europos Sąjungos (ES) struktūrinių fondų finansavimo priemone „Naujos galimybės“.

„Visuomet smagu prisidėti prie Lietuvos vardo garsinimo, juolab, kai tai daroma tokio egzotiškai rafinuoto ir skanaus produkto pagalba. Mažos ir vidutinės įmonėms, sėkmingai konkuruojančioms pasaulinėse rinkose, labai svarbu didinti savo nematerialųjį turtą „know-how“, kurti pridėtinę vertę“, – sėkmės įmonei linki Lietuvos verslo paramos agentūros investicijų valdymo tarnybos direktoriaus pavaduotojas Arūnas Burinskas.

Įmonė ir toliau tęsia bendradarbiavimą su LVPA – įgyvendinamas projektas pagal priemonę „Dizainas LT“, pateikiamos paraiškos ir kitiems kvietimams.

„Realiai smagu bendradarbiauti su LVPA specialistais. Visuomet geranoriškai patars, paskambins, primins. Esu turėjęs ir kitokių patirčių agentūrose, – šypsosi D. Užpalis. – Džiaugiuosi, kad tokios programos, suteikiančios galimybę nedidelėms įmonėms, užsiimančioms naujų produktų kūrimu ir jų gamyba, tęsiamos. Jos suteikia galimybę sulaukti pagalbos kokybiško apipavidalinimo srityje, o tokie dalykai kainuoja. Vėl dalyvaujame paskelbtame priemonės „Kūrybiniai čekiai COVID-19“ konkurse ir, kiek teko skaityti, pateiktų projektų skaičius rodo, kokia didelė paklausa yra tam“.

Jau kitais metais  gero šokolado kūrėjai ruošiasi naujos manufaktūros atidarymui. Joje pakvies visus norinčius susipažinti su šokolado gamybos procesu ir paragauti tikro kokybiško šokolado.

Pranešimą paskelbė: Vilius Rekevičius, VšĮ Lietuvos verslo paramos agentūra

(Perskaityta per mėnesį: 1, iš jų šiandien: 1.)