Rugsėjo 18 d., trečiadienį, 16 val. Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos (LVŽS) frakcijos posėdyje bus aptariama nerimą kelianti Specialiųjų Tyrimų Tarnybos (STT) paviešinta ataskaita dėl situacijos akcinėje bendrovėje (anksčiau – valstybės įmonėje) „Kelių priežiūra“. Frakcijos posėdyje lankysis STT pareigūnai, kurie pateiks atliko tyrimo aplinkybes.
Pasak LVŽS frakcijos atstovo, Seimo Biudžeto ir finansų komiteto pirmininko Valiaus Ąžuolo, iš STT ataskaitos, kuri apima įmonės 2016–2018 metų veiklos laikotarpį, matyti, jog Lietuvos kelių tvarkymo priežiūra atliekama netinkamai, įmonės veikloje trūksta skaidrumo. „STT atlikusi tyrimą nustatė, kad viešųjų pirkimų atrankos procese egzistuoja prielaidos tendencingam bei sąmoningam skelbimų apie potencialiai aktualius viešuosius pirkimus „nepastebėjimui“, kada įmonė „Kelių priežiūra“ galimai sudaro sąlygas laimėti konkursus kitiems asmenims ir sąmoningai su jais nekonkuruoja. Sprendimai nedalyvauti viešuosiuose pirkimuose, kaip pastebėjo STT, netgi gali būti motyvuojami apsimestinai, sukuriant pajėgumų nepakankamumą arba tariamą jų trūkumą. Tokie veiksmai, kai įmonė sąmoningai nekonkuruodavo ir nedalyvaudavo viešuosiuose pirkimuose, daro žalą ne tik įmonės, bet ir valstybės, biudžetui. Juo labiau, kad AB „Kelių priežiūra“ paskui vykdo darbus kaip subrangovas.“ – pastebi Seimo narys V. Ąžuolas.
Taip pat Seimo narys V. Ąžuolas pabrėžia, kad yra ir daugiau problemų: „STT nustatė ir problemų atliktų darbų apskaitos vedime – įforminimas ne visada atspindi atliktų darbų ir suteiktų paslaugų kiekius, nėra nuoseklios atsiskaitymų kontrolės sistemos. Nuo 2018 m. birželio 30 d. iki 2018 m. gruodžio 31 d. uždelstų įsiskolinimų dalis padidėjo nuo 11 proc. iki 22 proc. STT agentai nustatė ir atvejų, kai valstybinės įmonės turtas naudojamas ne pagal paskirtį. Šie nustatyti trūkumai rodo, kad kelių sektoriuje padėtis nėra tokia gera, kaip mėgdavo viešai deklaruoti buvęs susisiekimo ministras R. Masiulis. Po dar kadencijos pradžioje susisiekimo ministerijos atlikto audito, ministras vieną po kito viešino radinius, pabrėždamas, kad anksčiau, iki jam pradedant dirbti, keliai buvo tiesiami plonesne danga, nei planuota. Deja, bet viešaisiais ryšiais besirūpinusiam ministrui šios praktikos nepavyko išgyvendinti. STT agentai nustatė naujų, 2018 m. datuojamų atvejų, kai įmonė „Kelių priežiūra“ įsipareigojo įrengti viensluoksnį pagrindą iš dolomitinės skaldos, tik ne 15 cm storio, kaip numatyta viešojo pirkimo dokumentuose, bet 10 cm (atitinkamai kiekis ne 2 235 m2, o 1502 m2).“
Seimo biudžeto ir finansų komiteto pirmininko V. Ąžuolo teigimu, tokios situacijos yra pavojingos, ypač žinant, kad įmonė „Kelių priežiūra“ turi išskirtinę teisę teikti valstybinių kelių priežiūros paslaugas, dėl to LVŽS frakcija susitikime su STT pareigūnais teirausis, ar nereikia įstatyminių iniciatyvų, kurios padėtų AB „Kelių priežiūra“ išvengti tokių situacijų ateityje. Taip pat Seimo narys V. Ąžuolas apgailestauja, kad iki šiol stokota Seimo bendradarbiavimo su AB „Kelių priežiūra“, nes Susisiekimo ministras R. Masiulis, siekdamas sukoncentruoti savo galias, įmonės darbuotojams buvo uždraudęs bendrauti su Seimo nariais. Kita vertus, Seimo biudžeto ir finansų komiteto pirmininką neramina atvejai, kai viešieji pirkimai dabar kartais iš viso neįvyksta, nes nedalyvauja nei viena įmonė – tada kelių tvarkymo darbai sustoja.
LVŽS frakcijos nariai Seime, suprasdami sudėtingą regionų kelių būklę ir reaguodami į nuolatinius gyventojų skundus, nuosekliai domėjosi žvyrkelių asfaltavimo programa, pokyčiais VĮ, o vėliau – ir AB „Kelių priežiūra“. Parlamentinę kontrolę planuojama vykdyti ir toliau, stebint, kaip Susisiekimo ministerija bei AB „Kelių priežiūra“ įgyvendina STT pateiktas rekomendacijas.
Pranešimą paskelbė: Vita Beržiūnaitė, Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjunga