Finansai

Pažinti klientus – bankų pareiga: anketos duomenis reikia ir atnaujinti

Baigiantis 2019-iesiems, Lietuvoje veikiantys bankai turėjo per 3,1 mln. klientų – fizinių bei juridinių asmenų, kurie finansų įstaigose turi sąskaitas ir naudojasi kitomis paslaugomis. Visi jie, tapdami bankų klientais, turėjo užpildyti asmens duomenų anketas. Lietuvos bankų asociacija primena, kad tai – nevienkartinis veiksmas. Savo anketą būtina atnaujinti.

Patikslinti anketą reikia arba pasikeitus jūsų asmens (įmonės) duomenims, arba kai to tam tikru periodiškumu paprašo bankas. Artėjant terminui atnaujinti ir patvirtinti anketos duomenis, bankų klientai gauna priminimą įvairiais savo naudojamais kanalais: interneto banke, elektroniniu paštu arba trumpąja SMS žinute. Savo anketos duomenis galima atnaujinti per interneto banką arba skyriuje, kai kuriuose bankuose – ir telefonu.

„Kad ši kiekvienam klientui būtina procedūra nesudarytų nepatogumų, rekomenduojame nepraleisti bankų siunčiamų pranešimų ir su jais susipažinti bei skirti laiko anketos tikslinimui, neatidedant šito paskutinei akimirkai“, – akcentuoja M. Zalatorius, Lietuvos bankų asociacijos (LBA) prezidentas.

Primena keleivių patikrą

Pagrindinis kliento pažinimo procedūrų tikslas – užkirsti kelią pinigų plovimui, teroristų finansavimui bei kitiems neteisėtiems procesams. Ši tvarka yra vienoda visiems be išimties.

„Analogiškai, keliaujant lėktuvu, būtina ne tik įsigyti bilietą, bet ir praeiti keleivių patikrą – be jos paprasčiausiai nebus galima išvykti. Tuo metu laiku neatnaujinus kliento duomenų anketos, rizikuojama netekti prieigos prie savo sąskaitos – ši ir mokėjimo kortelė gali būti užblokuotos. Kad prieiga būtų atkurta, tereikia užpildyti tą pačią anketą“, –  sakė M. Zalatorius.

Klientų pažinimo procedūras nederamai atliekančios finansų bei kredito įstaigos ir pačios rizikuotų likti globalios finansų sistemos užribyje – kitiems jos dalyviams tai būtų pakankamas pagrindas nutraukti su jomis dalykinius santykius.

Visi bankai privalo užtikrinti, kad jų sistemomis nesinaudotų visuomenei grėsmę keliantys asmenys bei nebūtų saugomos ar pervedamos nusikalstamu būdu įgytos lėšos.

Saugo paslaptis

Sutartys dėl banko sąskaitos, mokėjimo kortelių aptarnavimo bei kitų finansinių paslaugų įprastai pasirašomos ne mėnesiui ar keliems. Teisės specialistų teigimu, visa informacija, kurią klientai pateikia, atsakydami į standartizuotus finansų bei kredito įstaigų anketų klausimus, yra konfidenciali ir kruopščiai saugoma.

Tiesa, laikui bėgant, ji gali keistis, todėl svarbu, kad klientas, bendradarbiaudamas su paslaugos teikėju, atnaujintų savo duomenis.

„Pasirašius ilgalaikę sutartį su banku, abi pusės suinteresuotos, kad visa informacija ir paslaugos pasiektų asmenį, kuriam yra skirtos, o teikiama informacija būtų tiksli ir teisinga. Pagal taikomus pinigų plovimo prevencijos ir susijusius teisės aktus visi bankai privalo nustatyti bei patikrinti kliento ir naudos gavėjo tapatybę, ir surinkti visą reikiamą informaciją. Teisės aktuose numatyta, kad bankai informaciją gali gauti iš paties kliento arba iš kitų teisėtų šaltinių – pavyzdžiui, nekilnojamojo turto registro ar kitų registrų“, – sakė Mindaugas Civilka, advokatų kontoros „TGS Baltic“ partneris.

Laikydamosi banko paslapties principų, finansų įstaigos privalo garantuoti banko sąskaitos, indėlio, visų su jais susijusių operacijų ir kliento slaptumą. Banko surinkti asmens duomenys yra banko paslaptis, kuri gali būti atskleidžiama tik labai išimtiniais įstatyme numatytais atvejais.

Pranešimą paskelbė: Valerija Kiguolienė, Lietuvos bankų asociacija

(Perskaityta per mėnesį: 10, iš jų šiandien: 1.)