Finansai

Praktiniai patarimai internete prekiaujantiems verslininkams: vartotojų teisės

Vartotojų aljansas, bendradarbiaudamas su Valstybine vartotojų teisių apsaugos tarnyba, sėkmingai įgyvendino projektą ,,Vartotojui draugiška prekyba internetu II“. Projekto metu buvo tiriama, ar Lietuvoje veikiančios el. parduotuvės užtikrina teisės aktuose įtvirtintas vartotojų teises (skelbiama privaloma ikisutartinė informacija, prekėms suteikiama teisinė garantiją, vartotojai gali atsisakyti sutarties per nustatytą laikotarpį ir grąžinti kokybiškas prekes ir kt.).  

Projekto vadovė, Vartotojų aljanso tarybos narė Evelina Gruzdienė, įvertinus projekto rezultatus, paruošė praktinių patarimų, kurie bus naudingi verslininkams, dirbantiems elektroninėje erdvėje.

Patarimai prekiaujantiems internete

  • Rengiant el. parduotuvės taisykles, informaciją pateikite trumpai ir aiškiai. Neretai tokie tekstai kopijuojami iš kitų svetainių, pildomi, todėl juose nemažai perteklinės ir neteisingos informacijos.
  • Nurodykite tikslią informaciją apie pardavėją, teisinės veiklos formą (UAB, VšĮ pavadinimas, vykdant individualią veiklą – asmens vardas, pavardė).
  • Pateikite kontaktinius duomenis: buveinės arba veiklos vykdymo adresą, el. pašto adresą, kuriuo vartotojas gali pateikti skundą (susiekimo galimybė asmenine žinute arba užpildant užklausos formą netinka).
  • Nenurodote savo vardo, pavardės ar el. pašto adreso, nes šiai informacijai taikoma asmens duomenų apsauga? Primename, kad verslininkas (ir vykdantis individualią veiklą) yra juridinis asmuo, o asmens duomenų apsauga taikoma fiziniams asmenims.
  • Vartotojas turi teisę nenurodydamas priežasties ir nepatirdamas papildomų išlaidų atsisakyti internetu sudarytos sutarties (grąžinti kokybišką prekę) per 14 dienų. Jei apie šią teisę vartotojo neinformuosite, jis gali atsisakyti sutarties per 12 mėnesių ir neatsako už prekės vertės sumažėjimą.
  • Sutarčių, kurių negalima atsisakyti pasinaudojus sutarties atsisakymo teise, sąrašas yra pateiktas CK 6.228(10) 2 d. (specialiai vartotojui pagamintos prekės, trumpo galiojimo ir greitai gendančios prekės, kt.). Jei prekes parduodate internetu, negalite vadovautis Mažmeninės prekybos taisyklėse pateiktu negrąžinamų prekių sąrašu, kuris taikomas grąžinant prekes, įsigytas fizinėse prekybos vietose (turgavietėse, parduotuvėse).
  • Nepainiokite vartotojo teisės atsisakyti internetu sudarytos sutarties su vartotojo teisėmis, įsigijus nekokybišką prekę. Pateikti reikalavimus dėl nekokybiškos prekės pirkėjas gali ne per 14 dienų, bet per 24 mėnesius nuo prekės įsigijimo dienos (išskyrus atvejus, kai prekės naudojimo terminas yra trumpesnis). Komplektuojamųjų detalių (pavyzdžiui, elektrinio dviračio baterijos) teisinės garantijos terminas yra toks pat kaip pagrindinio gaminio ir pradedamas skaičiuoti kartu su pagrindinio gaminio kokybės garantijos terminu.
  • Negalite pateikti pagal įstatymus privalomų reikalavimų kaip išskirtinio pasiūlymo pirkėjui. Tokie šūkiai, kaip „Suteikiame net 2 metų garantiją“ arba „Jei prekė nepatinka, galite ją grąžinti per 14 dienų“, gali būti traktuojami kaip nesąžininga komercinė veikla.
  • Jei nežinote, kokie reikalavimai taikomi konkrečiai jūsų veiklai, kreipkitės į Valstybinę vartotojų teisių apsaugos tarnybą (vvtat.lt) arba į Vartotojų aljansą (www.vartotojualjansas.lt).

Projekto ,,Vartotojui draugiška prekyba internetu II“ metu buvo patikrinta 250 el. parduotuvių, siūlančių įvairias vartojimo prekes (nuo kosmetikos priemonių ir drabužių iki baldų ir automobilių detalių) ir tik 6 parduotuvės visiškai atitiko reikalavimus. Dauguma verslininkų nurodo trumpesnį teisinės garantijos terminą, nepateikia informacijos apie neteisminį ginčų sprendimą, neužtikrina sutarties atsisakymo teisės, tačiau pasitaiko ir tokių parduotuvių, kuriose nėra informacijos apie pardavėją, o prekės kainą ir kitą būtiną informaciją galima sužinoti tik nusiuntus užklausą (dažnai taip dirba socialiniuose tinkluose veikiantys subjektai, kuriems, deja, taikomi tokie pat reikalavimai, kaip ir kitoms el. parduotuvėms). Ekspertai kiekvienai išanalizuotai parduotuvei paruošė individualias rekomendacijas, ką reikėtų patobulinti, kad vartotojų teisės būtų užtikrintos, o verslas išvengtų teisės aktuose numatytų sankcijų už tokius pažeidimus. Dauguma verslininkų džiaugėsi šia iniciatyva ir geranoriškai bendradarbiavo. Informacija apie el. parduotuves, kurios nereagavo į pranešimus ir nepašalino trūkumų per nustatytą terminą, bus pateikta Valstybinei vartotojų teisių apsaugos tarnybai, kuri gali taikyti teisės aktuose numatytas sankcijas.

Projektas ,,Vartotojui draugiška prekyba internetu“ finansuojamas Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos bei Vartotojų aljanso lėšomis.

Pranešimą paskelbė: Eglė Kybartienė, Vartotojų aljansas

(Perskaityta per mėnesį: 1, iš jų šiandien: 1.)