Organizmas ir vitaminu nauda

Kad organizmas nestokotų maitinamųjų medžiagų, reikia at­sižvelgti į visų septynių, ypač 1, 2, 4 ir 6 grupės, produktų kiekį.

Svarbu reguliariai valgyti. Nereguliariai maitinantis išsenka­ma fiziškai ir nerviškai, skauda galvą, blogai virškinamas mais­tas, mažėja darbingumas. Manoma, kad suaugusiam žmogui pa­kanka valgyti 3 kartus per dieną, kartais — 4 kartus, o vaikams, jaunuoliams ir žmonėms po ligos patariama valgyti net 5 kartus per dieną. Ne mažiau svarbu išlaikyti rūgščių ir šarmų pusiausvyrą. Rei­kia taip parinkti produktus, kad racione nebūtų per daug tokių produktų, gaminančių rūgštį. Vaisiai, daržovės ir pienas gamina šarmą, o mėsa, žuvis, kiaušiniai ir grūdiniai produktai — rūgštį. Kai padidėjęs rūgštingumas, oda pasidaro jautresnė dirgikliams, o kai padidėjęs šarmingumas,— mažiau jautri. Polinkis į uždegi­mines ligas padidėja, kai audiniuose yra natrio ir kalio jonų per­teklius, ir sumažėja, kai padaugėja kalcio ir magnio.

kvepinkis.ltMaitinamųjų medžiagų trūkumas pasireiškia ne iš karto, o ryš­kėja pamažu daugelį mėnesių. Sis procesas greitesnis intensyviai sportuojant, dirbant sunkiai fiziškai, lytinio brendimo ir nėštumo metu. Neracionalios mitybos „kosmetiniai“ požymiai gali būti ne­blizgantys, ploni, reti plaukai, nosies ir skruostų klosčių seborėja, vokų ir lūpų kampučių uždegimas, sausa oda, pernelyg suragėjusios plaukų svogūnėlių angos, negausus kraujavimas, židininis odos pleiskanojimas, lūžinėjantys nagai, pabrinkęs poodinis ląstelynas ir kt.

Daugumą išvardytų nemalonių simptomų paprastai sukelia vitaminų trūkumas. Odai ir jos priedams ypač svarbūs vitaminai C, A, P ir B, PP grupės.

  •  Vitaminas C, kurio daug yra erškėtrožių vaisiuose, petražolių lapuose, juoduosiuose serbentuose, citrinose, didina organizmo atsparumą infekcinėms ligoms, stiprina kraujagyslių sieneles, vei­kia antialergiškai. Kaip tik todėl jis vartojamas sergant uždegi­minėmis ligomis, nušalus, išsiplėtus kraujagyslėms, atsiradus spuo­gų ir kt. Dėl vitamino C trūkumo pabąla oda, jaučiamas nuovar­gis ir silpnumas. Sio vitamino dažnai trūksta rūkančiųjų organiz­me, nes nikotinas jį naikina. Vitaminas C padeda vitaminui P reguliuoti kraujagyslių laidumą, todėl saugo nuo uždegimo. Vitaminas A teigiamai veikia sausą odą, reguliuoja riebalinių liaukų veiklą ir todėl būtinas esant seborėjai, slenkant plaukams, lūžinėjant nagams. Jo yra piene, svieste, kiaušinio trynyje, taip pat morkose, salotose ir erškėtrožių vaisiuose. B grupės vitaminų trūkumas sukelia daug negalavimų.

 

 

Deja, mes dar nemokame to daryti. Tačiau galime ir privalo­me laikytis žinomų ir aprobuotų racionalios mitybos taisyklių.Racionali mityba jaunystėje ir brendimo laikotarpiu labai pa­deda išvengti ligų, pasunkinančių senatvę.Vyresnio amžiaus žmonių mityba labai priklauso nuo virški­nimo trakto pakitimų, atsirandančių sumažėjus virškinamųjų sul­čių ir fermentų jose. Reikia pabrėžti, kad angliavandenių ir bal­tymų virškinimas nelabai pasikeičia, bet riebalai virškinami blo­giau, šie virškinimo organų pakitimai per daug nesutrikdo virški­nimo. Senatvinės patologijos reiškiniai dažniausiai priklauso nuo sutrikusios organizmo audinių ir organų mitybos. Pavyzdžiui, dėl kraujotakos nepakankamumo organizmo audiniuose sumažėja de­guonies, todėl sunkiai pasišalina medžiagų apykaitos produktai. Sumažėjus skrandžio ir žarnyno ląstelių gaurelių laidumui, blo­giau maisto medžiagos įsiurbiamos ir pernešamos į kraujotakos sistemą.Nuo vyresnio žmogaus mitybos labai priklauso organizmo se­nėjimo sparta: organizmo pusiausvyrą sutrikdo tiek persivalgy­mas, tiek neprivalgynias.

  • Senėjimui lėtinti pagyvenęs žmogus privalo maitintis visa­verčiai ir lengvai virškinamu maistu. Svarbiausiais produktais turi būti pienas ir jo gaminiai, taip pat daržovės ir vaisiai, be to, liesa mėsa (4 kartus per savaitę), kiaušiniai (3—4 kartus per savaitę) ir neriebi žuvis. Riebalų, kurie teikia daugiausia energijos, reikia vartoti kuo mažiau.
  • Pagyvenusiems žmonėms baltymų reikia tiek pat, kiek ir jau­niems, o galbūt net šiek tiek daugiau, nes jie blogiau pasisavi­nami. Ypač svarbu visą laiką vartoti vitaminus (ypač B, C ir PP), nes pagyvenusių žmonių organizmas nesugeba jų pakankamai su­kaupti, todėl nesusidaro vitaminų rezervo. Taip pat būtinos mine­ralinės druskos, ypač kalcis, kuris turi įtakos kaulams, o jis daž­nai blogai įsiurbiamas dėl sumažėjusio skrandžio sulčių rūgštin­gumo, žarnyno ir kitų ligų. Kai sumažėjęs rūgštingumas, sunkiai pasisavinama ir geležis, todėl galima susirgti mažakraujyste, kuri pagyvenusiam žmogui būna daug sunkesnė negu jaunam. Pagy­venusius žmones blogai veikia ir sumažėjęs cukraus kiekis krau­jyje. Tiems, kurių kraujotaka nepakankama, patariama dažnai var­toti po nedaug angliavandenių, pavyzdžiui, suvalgyti šaukštelį me­daus, truputį vaisių arba išgerti sulčių.
(Perskaityta per mėnesį: 25, iš jų šiandien: 1.)

About kvepalai